01 juni 2020

Pommes de terre Biltaises

Gebakken in dit bijzondere pannetje, van Joke
gekregen
Vorige week, bij het lezen van oude bloggies uit het jaar 2012 kwam ik een recept tegen van aardappeltjes, gebakken in ganzenvet, met knoflook en peterselie: Pommes de terre Sarladaise. Dat leek me wel wat! Had ik nog niet geprobeerd ondanks m'n destijds goede voornemens. Het is nu de tijd voor de nieuwe aardappels van zuid-Europese bodem, dus 1 kilo Malta's en 1 kilo van een Cypriotische variant. Bij dat marktbezoek had ik tevens 3 kilo kippenvleugeltjes ingeslagen om lekker te bakken. Dat had ik met 1 kilo gedaan, eerst gemarineerd in olijfolie met knoflook en citroensap en daarna gebakken in de olijfolie; daarbij komt dan vrij veel kippenvet los. Het resultaat heb ik af laten koelen en in laten treden.
Maar het mengsel van olijfolie en kippenvet heb ik gebruikt om wat resterende aardappels van het maal met andijvie met Roos te bakken samen met stukjes knoflook; was toch lekker! Lijkt in de verte op de aardappeltjes uit Sarlat, Dordogne, vandaar de naam, Biltaise.

Geen opmerkingen: