05 juni 2020

Met een masker reizen

Daar zit ik dan?!
We stapten vanmorgen in de trein naar Heerlen, keurig zoals het is voorgeschreven, met een mondmasker op ons gezicht. Wel wonderlijk want er zat verder helemaal niemand in dit treindeel. Door de informatievoorziening via allerlei kanalen wordt het reizen met het OV wel zo tegen gemaakt dat er steeds minder mensen gebruik van maken. Ik vernam zelfs dat er fervente(?) OV-ers zijn die zich een auto aanschaffen. Dat wordt wat op de wegen, bedacht ik mij. Maar voor de NS, Arriva e.a. en de busmaatschappijen is dit natuurlijk wel de dood in de pot; dit is niet vol te houden. Zo gaat een prachtige infrastructuur naar de kloten.
Ook in de Intercity naar Utrecht zat vrijwel niemand. Wij reisden eerste klas omdat we meedoen aan een pilot van NS; daartoe is het de bedoeling dat we onze reizen met NS van tevoren melden in een systeem. Dat is voor reiziger en NS natuurlijk een leertraject. Het valt mij niet mee om tevoren precies te weten welke trein je zult nemen. Het vraagt een planning die mij behoorlijk vreemd is; ik ben zo gewend om heel flexibel te reizen vooral als wandelaar. En dan moet ik er nu ook nog eens aan denken dat ik altijd een mondkapje bij me heb. Gelukkig heeft dochter Joke een redelijk comfortabel kapje voor me in elkaar gezet.

Geen opmerkingen: