24 juni 2020

De waterstofeconomie komt er aan!

In het FD van 11 juni 2020 vond ik het artikel waar ik al zo lang naar uitkijk. Een artikel onder de titel: "Duitsland zet vol in op waterstof". Dat is een onderwerp waar ik me al sinds de jaren 70 mee bezig heb gehouden (naast het ontstaan van de chemische voorlopers van levensprocessen). In die jaren stond er in de Volkskrant - die toen nog voorzien was van een meer dan uitstekende wetenschapsredactie onder Gerbrand Feenstra - een wekelijkse serie artikelen over waterstof als energiedrager. Dat met als vooruitzicht dat "we" ooit van de fossiele brandstoffen af zouden moeten vanwege de klimaatconsequenties die overigens eveneens in die wetenschapsbijlage aan de orde werd gesteld. Dat heeft mij jarenlang cerebraal bezig gehouden.
Die klimaatverandering heeft lang op zich laten wachten maar is het laatste decennium meer dan duidelijk manifest en dan nu gelukkig ook, vanuit onze grote buur het door mij lang verwachte groene waterstof alternatief.
Shell heeft overigens zo'n 20 jaar geleden ook een halfslachtige poging gedaan om met waterstof aan de gang te gaan, maar waarschijnlijk heeft de OPEC of de VS dat initiatief gefrustreerd met de prijspolitiek resp. hun nieuwe winningstechnieken van olie via fracking  (met dank aan Schwarzer Milch). Maar nu is dan de kogel door de kerk. Laten we maar hopen dat het schip nog gekeerd kan worden; ben daar niet optimistisch over.
Overigens voel ik enig onbehagen in deze. Ook ik heb in mijn politiek actieve jaren een halfslachtige poging gedaan om het onderwerp onder de aandacht te brengen in de partij waar ik toen nog lid van was: D'66; ik schreef een nota en bracht die in bij de woordvoerder van de fractie hier in ons dorp. Toen hij niet erg enthousiast reageerde heb ik het er verder maar bij gelaten; een karakter probleem; als het niet vanzelf gaat, dan vind ik het wel goed en het geeft me dan toch een enigszins voldaan gevoel van "iets gedaan hebben". Maar heden, gezien de toch wel buitengewoon ernstige klimaatconsequenties die ik voorzie heb ik spijt dat ik er niet bovenop ben gesprongen. Gelul achteraf realiseer ik me als ouwe vent. 

2 opmerkingen:

Schwarze Milch zei

Ik wil niet zeuren . . . maar bedoelde je Fracking?

11Science zei

Thx, heb het veranderd met bronvermelding.