07 juni 2020

Krijgt Wim Kan gelijk?

Vlaggenstok met schooltas
Decennia geleden stelde Wim Kan het verkrijgen van een diploma aan de kaak. Kennelijk was er destijds sprake van een zekere devaluatie van de diploma's in het Wetenschappelijk onderwijs want in zijn oudejaarsconferentie sprak hij iets als: "binnenkort krijgen alle nieuw geborenen direct een diploma voor doctorandus", o.i.d. Ik was te jong om me dit precies te herinneren maar Roos heeft deze anekdote meermaals genoemd.
Nu had ik begrepen dat vanwege de Corona crisis de eindexamens van de middelbare scholieren niet plaats zouden vinden. Desondanks zie ik heden overal uitbundige aankondigingen: "geslaagd!", nog eens benadrukt door een schooltas die is opgehangen aan de vlaggenstok met de nationale driekleur als vrolijke noot. Doet me steeds even aan die ouwe grappenmaker denken.

Geen opmerkingen: