29 juni 2020

En toch maar gaan/blijven roken

In mijn directe omgeving ken ik nauwelijks meer mensen die roken; enkelen gebruiken wel de e-sigaret, maar onvervalste "kankerstokkies" zie ik zelden meer. Opvallend vond ik afgelopen weekend toch zeker een viertal leeftijdsgenoten bij het bridgeweekend in Valkenburg die tussen de verschillende rondes door toch even een sigaretje moesten opsteken. En intussen zaten we nog steeds met die malle plastic kuchschermen te bridgen om maar vooral te voorkomen dat we elkaar met Covid-19 konden besmetten.
Op het station zag ik een dame die heel paradoxaal met handschoenen aan en een mondmasker hangend aan haar oor een sigaret stond te roken op het perron van de trein; was kennelijk niet op de hoogte van het gezondheid ondermijnende effect van roken, maar wel erg bevreesd voor Corona.
In de Trouw stond een artikel met de mij aansprekende titel dat het roken van sigaretten een veel en veel grotere en vooral sluipende moordenaar is dan dat verrekte Covid oftewel Corona virus. Dat dacht ik ook al hoor, maar ik ben blij dat het bevestigd wordt door een deskundige.
Het is een grote schande dat die ongezondheidsindustrie gewoon haar gang kan gaan en jonge mensen tot roken aan mag zetten terwijl we er alles aan doen om een veel minder groot gevaar, het Corona virus uit de maatschappij te bannen waarbij het dagelijks leven ontdaan wordt van het sociaal plezier en de economie het wel erg moeilijk krijgt. Alleen het medisch industrieel complex heeft er weer baat bij en gaat nog meer uit genoemde economie zuigen.

Geen opmerkingen: