17 februari 2020

Ruim 68 procent

Het begin van de wandeling. De Zwarte Boer
Met de sprinter van 9 uur ging ik vanmorgen op weg naar Harderwijk. Daar met bus 104 naar de halte "De Zwarte Boer" om de wandeling naar Nunspeet te gaan maken. Die wandeling heb ik zeker 30 jaar geleden voor het eerst met Dick gemaakt als onderdeel van het Zuiderzeepad. Het is sinds die tijd altijd mijn grote favoriet gebleven. Ook heel vaak met Roos gelopen, met name op hete zomerdagen deden we dat graag. Dat noemden we dan onze woestijnwandeling. De etappe loopt onder ander over het Hulshorsterzand, vandaar.
Maar vandaag lekker in m'n eentje. Ik was benieuwd naar de waterhuishouding op dit moment. Ik was hier ook deze zomer en toen was de bedding van de Leuvenumse beek gortdroog, gewoon een zandbaan. Maar de laatste maanden heeft het stevig geregend; vorige week bij de wandeling in het Oosten had ik al kunnen constateren dat de Berkel vol water stroomde. Nou de Leuvenumse beek was, zeker door het nieuwe retentie-beleid van het waterschap, zo goed van water voorzien dat een stuk van de etappe voor wandelaars onbegaanbaar was geworden; het pad was veranderd in een extra bedding van de beek. Dat had ik
Hier viel echt niet meer te lopen
nog nooit meegemaakt. Vond het als wandelaar hinderlijk, maar als natuurliefhebber vond ik het grandioos. De beek stroomde gewoon hard als een beek in de heuvels van de Eifel. Beetje vergelijkbaar ook met de Geul in Limburg, maar wel veel smaller hoor.
Het was prachtig wandelweer; storm Dennis hield z'n gemak en afgezien van een korte onweersbui zou ik deze dag geen regen van betekenis voelen. Kortom, heerlijk gewandeld en zo bereikte ik na 15 kilometer Nunspeet. Van daar verder Zwolle en door naar Wijhe waar mijn nieuwe fiets trouw op mij stond te wachten in de keurig overdekte fietsenstalling van station Wijhe. Roos had een lekker koppie thee voor me.
Dit stond afgelopen zomer helemaal droog
Voor het eten ging ik me nog even douchen en verkleden want maandagavond is tegenwoordig bridge-avond. En dat ging weer voorspoedig. We werden eerste met een ongekende ruim 68%. Ik denk niet dat dit leuk is voor onze tegenstanders in de B-lijn; ik vind het een beetje gĂȘnant eerlijk gezegd. Maar we zullen wel snel naar de A-lijn promoveren.


Geen opmerkingen: