22 februari 2020

Door de storm naar Deventer

Gezellig zitje bij De Haer. Heerlijke taart gegeten!
Vanmorgen werden we gewekt door de regen die luidruchtig op het dakraam van de slaapkamer hamerde. Ook de wind liet zich horen; dat beloofde niet bepaald een wandeldag zoals we hadden bedacht. Tijdens het ontbijt zaten we ook de almaar neervallende druppels met enige droefheid aan te staren. Roos nam de PC erbij en keek naar Weeronline om te zien wat ons te wachten stond, en dat viel reuze mee. Intussen viel er almaar minder uit de lucht en dus reden we rond een uur of tien naar het station. We wilden van Olst naar Deventer lopen, een NS wandeling. En dat lukte voortreffelijk. Roos heeft van de wandeling een uitstekende Blog geproduceerd waar ik afgezien van foto's weinig heb toe te voegen.
Olst, een plaatsje dat ik ken vanwege het pontje dat je moet nemen om naar Oene te wandelen; Oene, de plaats waar de beste slager zijn nering heeft: van Weelde voor wild en ander slagerslekkers, maar wel erg uit de buurt.
De aanloop was ik niet kapot van, maar toen eenmaal het bosgebiedje begon met Groot Hoenlo en De Haer en even verderop hotel Gaia was het best aardig ondanks de wind. De Haer was een revelatie; ontzettend leuk plekje met voortreffelijke taarten zoals wij mochten vaststellen. Daarna nog een aardig stuk en tot slot door Deventer, afgezien van de binnenstad een stad als alle andere steden; helaas was de bus voor onze neus vertrokken anders waren we direct doorgereisd naar het centrum. Nu liepen we en kwamen in het aantrekkelijk centrum. De Bever Sport zaak konden we dankzij Google Maps snel vinden en daar kocht ik een zomerbroek en een winterbroek maar 48 en een dunne waterdichte broek voor het wandelen bij nat weer en natuurlijk het riet ruimen bij nat weer. Een paar sokken niet te vergeten!
Op de markt een bakje kibbeling, op mijn kosten! ging er wel in. Dat was het wel voor vandaag.
Met de trein terug; in Olst werden de sluizen boven weer open gezet. In Wijhe begon het wat te miezeren, reden voor Roos om er als een speer vandoor te gaan met de grote tas van Bever Sport aan het stuur. Stoere meid die Roos van mij! Ik peddelde rustig en kwam ook nog redelijk droog weer thuis. Thee en koffie en vervolgens heerlijk gegeten; bloemkool met gehakt ballen van het beroemde waterbuffelgehakt inderdaad; wie eet dat nou?! Zebra is nog tot daar aan toe, maar waterbuffel har har.