26 mei 2016

Wat zal ik eens gaan doen

We hadden de koffie al op toen ik me bedacht
om een "onsie" te maken met de zelfontspanner
Ik werd vanmorgen wakker met de gedachte om eens lekker aan de wandel te gaan; het was mooi weer zo te zien en dus wilde ik graag een dag naar buiten. Een étappe van het Maarten van Rossem? of weer eens naar het Hulshorsterzand? of een drietje in het Houdringhebos hier achter? nee, hier in de buurt is ook vast wel wat anders te bedenken; wandelen langs de Kromme Rijn. Dus Roos een mailtje gestuurd met de vraag of ze wilde bellen zodra ze wakker werd althans als ze zin en tijd had voor een wandeling langs de Kromme Rijn. En dat had ze. Ik had een thermoskan met koffie gemaakt en stelde voorzichtig voor om nog even bij banketbakker van Ingen langs te gaan voor wat lekkers bij de koffie. En zo zaten we heel knus op een bankje in de zon koffie te drinken met de verzuchting: "wat wonen we toch mooi".
Het is natuurlijk leuk om telkens naar verre oorden te gaan om je vertier te zoeken, maar onze eigen omgeving, de Utrechtse Heuvelrug met het Kromme Rijn gebied is ook prachtig en dat beseffen we ons altijd, zeker nu in het voorjaar met het jonge groen.
We hadden onze fietsen in de buurt van het Universiteitsterrein gezet en liepen richting Kromme Rijn. Overal gekwinkeleer van vogels die ik natuurlijk probeerde thuis te brengen na de intensieve les van afgelopen dinsdag. We zagen puttertjes druk bezig in een rupsenrijke boom voedsel te verzamelen voor hun jongen. We liepen langs de Kromme Rijn en zagen twee libellen waarvan we dachten dat ze van verschillende soort waren zo sterk verschilden hun kleuren. Maar de groene achtervolgde de blauwe; ik dacht al snel dat het wellicht een paartje was en tot ons genoegen zagen we de paring plaatsvinden waarbij het mannetje zijn achterlijf kromde naar de hals van het wijfje dat vervolgens haar lijf kromde om het sperma op te nemen. Daarna vlogen zij gepaard verder. Mooi om dat eens te hebben gezien!
Bloemenpracht alom en gekwinkeleer uit het riet en uit het bos aan de overkant. Echt voorjaarsgenot.
'sAvonds zijn we nog even voordat we naar de fitness gingen naar Sandwijck gegaan om van de avondstilte te genieten.


Geen opmerkingen: