21 mei 2016

Schubert liederen via youtube

Eerlijk gezegd vind ik het altijd een heel gedoe om podiumkunsten te genieten. Je moet er heen en het is vaak maar de vraag of je nog een beetje op tijd thuis komt. Het kan tegen vallen. Ik val ook nog eens vaak in slaap omdat het me allemaal te lang duurt. Eigenlijk geef ik er gewoon de voorkeur aan om lekker met de voortreffelijke in-ear plugs en youtube op het groompie via internet te luisteren. Beetje lomp, dat zeker, maar helemaal zoals ik graag muziek, ballet en opera geniet. Gaat het je te lang duren dan klick je door en wil je gewoon even niet, dan zet je de zaak even stil. Verder heb je vaak meerdere uitvoeringen. Het scheelt je nog een hoop geld ook. Voordeel is ook dat je het kunt doen op iedere plek waar je op internet kunt, dus ook als je je verveelt op je hotelkamer bijvoorbeeld.
Vandaag was Roos naar een lied recital met meerstemmige liederen van Schubert. Die ken ik alleen vanuit het verleden toen ik van Dick een tapeje kreeg met die liederen. Ik heb het programma van het recital bekeken en de verschillende liederen opgezocht en maar direct in een Bloggie gestopt zodat ik het nog een keer kan beluisteren. Im gegenwärtigen Vergangenes heb ik decennia lang niet gehoord omdat ik niet wist hoe het heette; ben blij dat ik het weer eens gehoord heb.
Schicksalslenker:  Schubert Des Tages Weihe
Im Gegenwärtigen Vergangenes 
Die Advokaten 
Das Dörfchen
Der Hochzeitsbraten
Gondelfahrer
Licht und Liebe
Ständchen
Gebet
Gesang über den Wassern
Niet alles vind ik geweldig, maar "Licht und Liebe¨ had ik niet eerder gehoord en is prachtig.
Verder stiet ik al zoekend op een meer dan schitterende uitvoering van de wandersonate van Schubert. Ik kreeg het gevoel dat Mitsuko Uchida deze sonate uitvoerde zoals Schubert die heeft bedoeld.
De Wandersonate door Mitsuko Uchida
En natuurlijk die onwaarschijnlijk mooie uitvoering van "Die schöne Müllerin" door Ian Bostridge en Mitsuko Uchida

Geen opmerkingen: