28 mei 2016

Wat een stem!

Het schijnt dat de belangstelling voor de liedkunst zodanig is afgenomen dat grote podia in Den Haag, Rotterdam en andere steden hun liedseries niet doorzetten, aldus las ik in het "bericht van de voorzitter" in het fraaie blad "De Liedvriend" dat twee maal per jaar wordt verstrekt aan de leden van de "Vrienden van het Lied".
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik het ook langer uithoud bij orkestrale muziek. Langer dan een uur naar zang met piano begeleiding luisteren vraagt veel van de luisteraar.
Maar wanneer ik zo gestrekt op m'n bed lig en naar de wondere stem van Ian Bostridge luister met mij onbekende liederen van Schubert dan geniet ik ongelooflijk van de liedkunst. Wat heeft deze man een ongehoord mooie tenorstem. Niets scherps in de klank en een weergaloze dynamiek. En die fantastische techniek, of je voor in de akoestisch perfecte zaal zit, zonder kuchje van publiek en zo toegankelijk via Internet en youtube vind ik de liedkunst weergaloos.

Geen opmerkingen: