10 mei 2016

De kapucijner crypte

Geert Mak had mij indirect - toen ik zijn boek "In Europa" aan het lezen was - op het spoor gezet van Joseph Roth, Oostenrijks schrijver, tijdgenoot van Stefan Zweig. Ik heb verschillende boeken van hem gelezen als Radetzkymars, Job, Het valse gewicht; Roth is een begenadigd schrijver die op nostalgisch aandoende wijze de ondergang van het Oostenrijkse rijk vanaf 1914 beschrijft.
En dan nu het ongeveer 150 pagina's dikke boek "De kapucijnercrypte"; het leest, als alle boeken van Joseph Roth - niet te verwarren met Philip Roth - als een speer.
Frappant om deze historisch zo belangrijke periode beschreven te zien door Stefan Zweig en Joseph Roth; natuurlijk grote overeenkomsten; Zweig met de intellectuele visie, zwevend als een adelaar boven het veld terwijl hij beschoten wordt door vijanden; Roth als deelnemer aan de oorlog en bewoner van Wenen in de vorm van zijn romanfiguur Trotta.
Deze twee boeken zo vlak na elkaar te lezen vind ik fenomenaal. Helaas moest ik "De wereld van gistern" bij de bieb inleveren; had het graag nog een keer willen lezen. 

Geen opmerkingen: