02 mei 2013

Tennis en Heisenberg

Gisteren heb ik voor het eerst een tenniswedstrijd live bekeken; het ging om een wedstrijd tussen twee jonge kerels, waaronder de oudste zoon van Ab. De twee spelers waren aan elkaar gewaagd en probeerden elkaar vooral met kracht te bestrijden. Het gevolg was een vrij onaantrekkelijk schouwspel met erg veel dubbelfouten en uit-ballen; vrijwel geen rallies die het tennis tot zo'n leuke kijksport kunnen maken.
Onwillekeurig drong zich de onzekerheidsrelatie van Heisenberg bij mij op; heeft natuurlijk niets met tennis te maken, maar daar gaat het ook om twee eigenschappen (zij het van elementaire deeltjes) die met elkaar omgekeerd evenredig zijn. Bij een "tennisklap" bedoel ik in dit geval de kracht (K) en de precisie (P): het product van deze twee (KxP) is binnen zekere grenzen een constante die tot uitdrukking komt in de "ranking" van de tennisser in kwestie. Een tennisser probeert ten principale een bepaalde, meestal zo fors mogelijke kracht aan de bal mee te geven, zodanig dat deze op een door tennisser bepaalde plaats terecht zal komen. Lukt dat niet dan is de bal "uit" of kan de tegenstander deze ongewenst gemakkelijk retourneren. Soms gaat het juist om de perfecte placing, zoals bij een lob die net voor de achterlijn moet neerkomen.
Het ontbrak bij de genoemde wedstrijd beide spelers vooral aan precisie; aan kracht ontbrak het de twee zeker niet; vaak hoorde je zo'n schitterende klap van racket tegen de bal die zo bij zomerse avonden hoort. Rijd je op de fiets langs zo'n tenniscourt dan hoor je die klappen altijd. De twee zaten zich zelf af en toe in de weg en mopperden op zichzelf. Ik hoop maar dat ze desondanks van deze zonnige middag hebben genoten.
Lydia, de vrouw van Ab had haar zoon naar het toernooi in Bilthoven gebracht en meteen de bij de terugreis van Gargano zoek geraakte en inmiddels weer gearriveerde spullen meegenomen, waaronder mijn verrekijker en Italiaans "lekkers". Dus nu kan ik met de vleesconserven die ik aldaar heb gekocht een smakelijke pastaschotel gaan bereiden. Dank voor het meebrengen!
En tot mijn verrassing zat in de tas ook een cadeautje voor mij 65e verjaardag, de "Planten kijk en Wandelgids van Nederland", een uitgave van SBB die ik zelf had willen aanschaffen. Dank Ab!

Geen opmerkingen: