19 mei 2013

Die Kindertotenlieder

Hedenavond laat zag ik op de FB pagina van m'n schoonzoon Walter een roerend berichtje omtrent de twee jongetjes waarvan na dagen zoeken de lichaampjes waren gevonden: "Rust in vrede kereltjes...". Het bericht liet me niet los; ik zocht op Internet wat er zoal was gebeurd en vroeg me in alle gemoede af hoe iemand er toe kan komen om z'n eigen kinderen om het leven te brengen; afschuwelijk. En tegelijkertijd hoorde ik in m'n hoofd de navrante klanken van die Kindertotenlieder waarin de onrechtvaardigheid van vroeg geknakt kinderleven doorklinkt; hier intens verdriet van de vader; Rückert schreef de teksten nadat hij twee kinderen had verloren aan de roodvonk. De gedichten werden getoonzet door Gustav Mahler die later eveneens een kind verloor aan de roodvonk.
Bij het horen van deze muziek zal ik in het vervolg altijd aan deze vreselijke gebeurtenis moeten denken.

Geen opmerkingen: