17 mei 2013

Het uitzicht van een kleine boomklever op Lesbos

Foto van de fotografen en andere vogelaars.
Zo tegen het eind van onze vogelreis op Lesbos moest nodig het alom bekende nest van de kleine boomklever worden bezocht. Dat bevindt zich op een in ornithologische kringen bekende site ergens in een bos van Lesbos. Van schuwheid van het ouderpaar is gelukkig geen sprake; dat is ook geen wonder want er staan voortdurend fotografen en vogelaars om de ouderdieren bij het voeden van de jongen te observeren en te fotograferen. Er stond een batterij van vele telescopen en met enorme telelenzen uitgeruste fototoestellen opgesteld om bij iedere vertoning van één der ouderdieren te kunnen waarnemen resp. te fotograferen. Voor mij was het eenvoudig; wanneer je het mitrailleurgeluid van de repeteer-fotografen hoorde dan waren de vogels te zien. Op die momenten pakte ik mijn verrekijker of keek ik door het oculair van één van de telescopen. Prachtige beestjes hoor, maar ik moest wel lachen om deze vertoning. De mooiste vond ik toch wel het repeteer-fototoestel met afstandbediening, van een Engelsman. Hij hoefde slechts op een knop te drukken van de afstandsbediening en daar ratelde zijn apparaat.
Ik kon het niet laten om vanuit het perspectief van de vogels een foto te maken van al die vogelliefhebbers met hun apparatuur. 

1 opmerking:

Roos zei

Typisch een geval van 'kijk eens naar het vogeltje!'