20 mei 2013

Een filosofische gids: Wandelen

Van Roos kreeg ik voor m'n verjaardag een boek met de korte, veelzeggende titel: "Wandelen" en als ondertitel: "Een filosofische gids". Dat wandelen mijn grote hobby is moge duidelijk zijn; met filosofie heb ik een wat wonderlijke relatie; ik doe m'n best het te begrijpen maar moet het helaas toch wel met Bèta-genoot Maarten 't Hart eens zijn dat filosofie en flauwekul niet alleen maar de eerste letter gemeen hebben.
Maar het hier genoemde boek, van de hand van Frédéric Gros spreekt me heel erg aan, ondanks de ondertitel. Heel vaak heb ik een bijzonder sterk gevoel van herkenning. De afstand die schrijver neemt van het gangbare, drukdoenerige bestaan en dit dan tegenover de intense beleving van het wandelen als manier van leven plaatst, biedt mij bijzonder veel voldoening; vooral het gevoel dat ik niet alleen maar een zonderlinge levensstijl bezig, zo weinig geïnteresseerd in materiële zaken, zonder krant, TV of andere door de maatschappij opgedrongen, in mijn ogen volstrekt overbodige "gadgets".
Dankjewel Roos!

Geen opmerkingen: