22 mei 2013

Het torentje van Michel de Klerk

Vanaf het moment dat mijn geheugenfunctie voldoende was ontwikkeld ken ik dit torentje. Met de trein naar Zaandam, waar mijn grootouders woonden reden we langs de Spaarndammerbuurt en daar stak heel prominent een torentje boven de huizen uit. Het heeft me altijd geïntrigeerd waar dat nou precies was en wat de functie van die toren was. En vandaag is het er van gekomen om dat eens nader uit te gaan zoeken.
Eigenlijk wilde ik vandaag de tweede étappe van het Marskramerpad gaan lopen; van Oldenzaal naar Borne. Maar ja, het zou slecht weer worden; we waren veel te laat opgestaan en toen besloot ik maar om naar het (gratis!) lunchconcert in het concertgebouw te gaan. Het was zowaar droog dus te voet naar station Bilthoven. Aangekomen op station Amsterdam Zuid zag ik tot m'n schrik dat het al 12.00 uur was, dus met tram 5 naar het concertgebouw. Hoewel ik er toch eigenlijk heel vroeg was, namelijk om 12.10 en het concert pas om 12.30 zou beginnen, kon ik er niet meer in; de (kleine) zaal was vol?! Maar daarom niet getreurd; door de stad gezworven, over het Bickerseiland achter het CS, Haarlemmerpoort. En daar was op het Haarlemmerplein een culinaire/boerenmarkt. Natuurlijk een paar lekkere dingen ingeslagen en verder gelopen de Spaarndammerbuurt in, naar het museum Het Schip.; was ik nog nooit geweest ondanks verschillende adviezen; werd dus tijd. Tijdens de rondleiding die bijzonder prettig werd verzorgd door een architectuur-historica, werd toelichting gegeven op het complex; een postkantoor en bewoning, ontworpen door architect Michel de Klerk; fantasievol, veel kleur, ornamenten en vooral erg mooi. De rondleiding voerde o.a. buiten langs het gebouw en hield tevens bezoek aan een voormalige woning in het wooncomplex in. Deed me ontzettend denken aan de woning van mijn grootmoeder in de Kinkerstraat, waar ik geboren ben. En tot slot ging de rondleiding, voor mij eerlijk gezegd onverwacht naar "de toren" van Michel de Klerk. Zo te zien louter als versiering; daar was dan die toren die ik al zoveel decennia had bewonderd en nu stond ik er in en kon ik de binnenkant ervan bewonderen. Stevige constructie van hout met daarop keramische afdichting; deed me wel wat!

Geen opmerkingen: