02 februari 2012

Zingeving

No comment
Bij het begrip "zingeving" heb ik altijd gedacht aan een zinvolle besteding van je vrije tijd of misschien wel van alle tijd waarover het leven je de beschikking geeft. Maar bij het beluisteren van een lezingenserie van Maarten van Rossem (brede geschiedenis, Home Academy) begreep ik dat het begrip veel meer dan dat behelst; het gaat vooral om vragen als, zoals hij het benoemt: "waartoe zijn wij hier op aarde", "waarvoor dient het leven", "waarom leef je eigenlijk". Toen ik dat hoorde heb ik daar natuurlijk bij stil gestaan en me gerealiseerd dat ik die vragen voor mezelf al heb kunnen beantwoorden; en dat deze antwoorden wel mijn hele levenshouding bepalen; en dat dit mij een geweldig vitale impuls heeft gegeven. Dat zou ik iedereen gunnen, maar ik mis ten enen malen enige vorm van zendingsdrift. Zingeving is iets puur individueels dunkt mij. Renate Rubinstein heeft het eens fraai geformuleerd: eerst ben je er heel lang niet, dan ben je er eventjes en daarna ben je er ook weer heel lang niet. Als je dat tot je door laat dringen laat je ook geen moment in die korte tijd dat je leeft onbenut. Soms heb ik ook wel eens een merkwaardig gevoel van onrust; als het mooi weer is, dan moet ik wat ondernemen, al is het maar een ommetje maken. Heel veel routineklusjes als het huis schoonhouden of schilderen of een tuin aanharken vind ik zo zonde van m'n schaarse tijd; dat laat ik maar een beetje op z'n beloop. Ook het materialisme is met zo'n levenshouding niet aan de orde. Waartoe zou je al die spullen aanschaffen; het gaat meer om lekker eten, genieten van het leven en niet om "de spullen" die je rijkdom moeten illustreren. Mijn grootste investeringen zijn dan ook een goed inductie-fornuis, een lekker bed, goede wandelschoenen en een stel vriezers waar ik lekkere spullen in kan opslaan. Allemaal nogal plat natuurlijk en illustratief voor een wat epicuristische levenshouding. Daarnaast ben ik wel heel zuinig op m'n lichaam en eet niet alleen zo smakelijk en natuurlijk mogelijk, maar combineer dat met veel genieten in de natuur met wandelen en verder heb ik een paar maanden geleden besloten om geen alcohol meer te drinken. Roken doe ik vanzelfsprekend ook niet. En dat alles om de korte tijd dat je hier als individu rondloopt zo goed mogelijk te besteden.
En dan de vraag: wat is het leven? waarom bestaat het leven als fenomeen? daar meen ik een antwoord op gevonden te hebben, althans zodanig dat het mij een volmaakt gevoel van tevredenheid schenkt. Het hangt sterk samen met de "Chaos theorie", die de ordenende kracht van een energierijk complex systeem weet te verklaren.


Geen opmerkingen: