26 februari 2012

Elk nadeel hep ze voordeel


Afgelopen vrijdag heb ik nieuwe wandelschoenen gekocht; de oude waren volledig versleten, die hadden hun geld wel opgebracht. Meindl wandelschoenen Matrei GTX, goed merk, ik heb er al heel wat paren van versleten. De verkoper kwam met precies de zelfde schoenen, zelfde maat, maar merkwaardig genoeg voelden die veel te groot aan. Ik sprak daar mijn verbazing over uit. Hij haalde een paar van een maat kleiner en dat paste me perfect. Maar er had mij toch een lichtje moeten opgaan; je voeten worden niet zomaar een maatje kleiner. De verkoper had een heel verhaal over sterkere voeten met meer spieren en die dan best wat kleiner zouden kunnen worden. Leek mij een sterk verhaal, maar het liet onverlet dat het kleinere paar mij perfect paste en dat ik er (in de winkel en op het opgestelde schuine stukje) goed op kon lopen. Dus ik heb ze gekocht met nog een twee paar wandelsokken en ging tevreden de deur uit. Maar ik had nog geen kilometer gelopen of ik voelde m'n tenen al lichtjes tegen de voorkant van de schoen drukken. En dat werd niet minder. De volgende dag naar het  insecten symposium met die zelfde, iets te kleine schoenen. En het begon na een dag van voornamelijk zitten eigenlijk zelfs wat zeer te doen. Jammer, ik kon alleen mezelf de schuld geven. Kennelijk moet je eerst stevig gelopen hebben voordat je nieuwe wandelschoenen gaat kopen; ik had dit keer eigenlijk alleen nog maar in de trein gezeten en nog nauwelijks gelopen. Een goed leermoment!
Ik had me er al op ingesteld dat ik nieuwe schoenen zou kopen en dat deze misschien wel geschikt waren voor Roos (zij heeft iets kleinere voeten dan ik, scheelt niet veel). Dus thuisgekomen vertelde ik haar dat verhaal. En laat zij nou het omgekeerde hebben; ook zeer onlangs nieuwe wandelschoenen gekocht en die bleken bij nader inzien iets te groot te zijn en dat liep ook niet echt lekker. En vandaag hebben we van schoenen geruild en tot ons beider plezier hebben we nu beiden schoenen die ons gegoten zitten.
Cruijff had in dit geval dus gelijk met z'n kromme uitdrukking dat een nadeel ook een voordeel kan hebben.

Geen opmerkingen: