06 juni 2022

Hans Henkemans

 Hoe deze voorheen bekende componist en beroemd concertpianist Roos ter ore kwam weet ik niet; hoe hij in de vergetelheid terecht is gekomen is uiterst merkwaardig en feitelijk schandalig. In een wel erg korte documentaire word je enigszins gewaar wat er Henkemans ten onrechte is aangedaan. In de maatschappelijke onrust van de jaren zestig ontstond er een tegenbeweging van gefrustreerde componisten, de actie Notenkraker met o.a. Peter Schat en Reinbert de Leeuw die er uiteindelijk toe hebben geleid dat Hans Henkemans naar de zijlijn verdween en zelfs, ondanks zijn voortreffelijke kwaliteiten als pianist en als componist in de vergetelheid terecht kwam. Hij benoemde de tonaliteit van die moderne jongens soniek i.p.v. muziek en naar mijn beperkte muzikale inzicht terecht; ik vond het uitgesproken kolereherrie wat die gasten maakten, maar het heeft Hans helaas z'n carrière gekost.
Maar heden komt dankzij deskundige musicologen en uitvoerenden Hans Henkemans uit de coulissen van de vergetelheid; hernieuwde aandacht en waardering en natuurlijk toegankelijk door het onvolprezen Internet en Youtube als technisch platform van de muziek.

Roos stuurde mij de link naar zijn heksendans, een stuk voor twee piano's, gespeeld door de broers Lucas en Arthur Jussen. Er staat behoorlijk veel inmiddels uitgevoerd werk van Henkemans op Youtube; neem maar eens een kijkje en luister! Ik ben er behoorlijk van onder de indruk; kortom een luisteradvies in dit geval en geen leesadvies als gebruikelijk.

Geen opmerkingen: