28 januari 2022

Hoe doe je dat?

 

Aanwijzing voor de groepswandeling


Vandaag beloofde de mooiste, althans zonnigste dag van de maand januari te worden; en daar werden we niet in teleurgesteld. Ik had afgesproken om vandaag naar Roos te gaan; dat werd het eerste Hulshorsterzand van 2022. Met de trein van half tien naar Harderwijk en met de bus naar Leuvenum. Gelukkig had ik deze route besloten, want nu liep ik met de zon in de rug; met zo'n laagstaande zon als in januari werkt Helios gewoon verblindend en ik had geen pet bij me, maar slechts een muts voor de kou aan m'n hoofd. Lekker rustig aan gewandeld met af en toe een bankje voor het pellen van een sinaasappel of een bammetje knagen. Halverwege kwam ik allemaal gele aanwijspijlen en van die stukken wit-rood waarschuwingstape; was kennelijk voor een wandeling in groepsverband want even verderop zag ik een paar wandelaars. Dat bleken degenen te zijn die de wandeling aan het uitzetten waren; ik haalde hen daarom ook in en maakte een praatje. Het bleek om een wandeling te gaan met een forse wandelgroep uit Nunspeet, een groepswandeling die morgen, zaterdag dus plaats zou vinden. Ook hoorde ik dat Natuurmonumenten en Staats Bosbeheer kosten in rekening gaan brengen voor groepen die georganiseerd gaan wandelen. Kan ik me best wat bij voorstellen; het brengt altijd onderhoud met zich mee. 
Al verder wandelend vroeg ik mij af hoe je groepen mensen in beweging kunt krijgen. In de krant las ik over preventie van o.a. pandemieën als de Covid pandemie die we inmiddels wel achter de rug hebben. Bij preventie wordt in dit geval niet gedacht aan vroegdiagnostiek zoals bij darmkanker en borstkanker, maar aan echte preventie, d.w.z. jezelf in een conditie brengen en houden waarin je jezelf het beste wapent tegen ziekten: bewegen, gezond eten e.d. Bewegen lijkt wel een panacée in deze. Maar hoe krijg je de mensen zo ver? Ik loop met die vraag al net zo lang rond als met de vraag hoe we de opwarming van de aarde hadden kunnen voorkomen. Nou ja, echte dadendrang heb ik wel getoond, maar weinig doeltreffend helaas. Ben er ook geen type voor om iets breeds te organiseren.
Ik genoot van de wandeling en bij het laatste bankje wilde ik nog een sinaasappeltje schillen; daar zat al een meneer, maar die had geen enkel bezwaar dat ik bij hem kwam zitten schillen. Sterker nog, ondanks dat hij van plan was om op te stappen en zijn wandeling voort te zetten spraken we nog zeker een klein half uur met elkaar en hadden we een goed gesprek; hij werkte eveneens in de gezondheidszorg in vergelijkbare activiteiten als wat ik gedaan heb. Dan weet je het wel.
Maar uiteindelijk kwam ik in Wijhe en zat ik gezellig aan de thee bij Roos. Ik zat te gapen van jewelste en desondanks hebben we zelfs nog gebridged.

Geen opmerkingen: