14 januari 2022

Door het Amsterdamse bos

Jacoba Mulder en van Eesteren

 Inmiddels heb ik de smaak te pakken van het Pelgrimspad; vandaag een etappe dwars door het Amsterdamse bos en eindigend in Aalsmeer, een bekende plaats, maar ik ben er nog niet eerder geweest. Wèl in het Amsterdamse bos, zij het niet in het stuk waar ik vandaag doorheen liep. Beginnend bij de roeibaan liep ik, geleid door de uitstekende markering het bos door. In het boekje had ik e.e.a. gelezen over het ontwerp van het "Boschplan", zoals het aanvankelijk werd genoemd; mijn vader had het destijds nog steeds over het bosplan wanneer hij het Amsterdamse bos bedoelde. Volgens het boekje was het de stadsarchitect van Eesteren die het had ontworpen na de drijvende kracht van de bekende natuurvorser en onderwijzer Jacques P. Thijsse die het belang van natuur bij de stad had gestipuleerd bij de gemeente Amsterdam. De vele bruggen in het bos waren ontworpen door Piet Kramer, een mij bekende naam waarover vriend Peter C. mij vaak met enthousiasme had verteld. Hoort in het rijtje thuis van belangrijke vernieuwende architecten als de veel te jong overleden Michel de Klerk. Ik kon het dan ook niet laten om Peter een WhatsApp bericht te sturen met een foto van een van de vele kleurige bruggen die het Amsterdamse bos dankzij Piet Kramer rijk is. Peter maakte mij er in een antwoord op attent dat het niet van Eesteren was die het Boschplan had ontworpen, maar zijn rechterhand Jacoba Mulder. 
Na het verlaten van het bos was het nog een uurtje naar Aalsmeer, een uur waarin Schiphol zich buitengewoon luidruchtig manifesteerde. Onderweg kwam ik een meneer tegen die me inwijdde in de lawaai-ellende van het wonen in Aalsmeer. Ik heb vastgesteld dat er elke 3 minuten een vliegtuig over kwam vliegen met donderend lawaai; was net zo erg als wat ik zelf heb ervaren toen ik met Lien in Amstelveen onder de bulderbaan woonde; merkwaardig genoeg wende het uiteindelijk best. TOen we een keer in Samos in een hotel overnachtten naast het lokale vliegveld droomde ik dat we thuis waren toen er 's-morgens vroeg een vliegtuig landde; kortom je slaapt er uiteindelijk gewoon doorheen.

Geen opmerkingen: