03 november 2021

Ouwe stronk

 


Inmiddels woon ik al meer dan 40 jaar in de gemeente de Bilt en kom ik al die tijd al in het Houdringhebos. Vanaf de eerste keer dat ik daar aan de wandel ging had ik een bepaalde stronk van een omgezaagde boom in de gaten; vraag me niet waarom, maar al die jaren heb ik kunnen bestuderen hoe het deze voormalige loofboom zou vergaan. Eerst jaarlijks verschillende soorten paddenstoelen en vooral ook mooi roodbloeiend mos. Maar de saprofyten hadden de laatste voeding zo langzamerhand wel uit het hout gezogen, althans dat dacht ik. Het hout verkleurde inmiddels naar zwart; verkoling kennelijk. Ik had als aandenken al een stukje meegenomen naar mijn rariteiten kabinet. Maar wie schetst mijn verbazing dat er dit jaar zelfs weer een paddenstoel was die zich in leven wist te houden met de sappen uit het karkas van deze oude stronk.

Geen opmerkingen: