04 december 2020

Toch nog een Amsterdammer

 Na al die jaren ben ik nog steeds trouw bezoeker van de markt hier in de Bilt. Ik probeer de vrijdagmorgen vrij te houden om even bij "Hans", "John" en vaak nog anderen langs te gaan om resp. meel, aardappelen e.d. te halen. Vandaag stond de echtgenote van John in de kraam en hielp me met wortelen, knoflook en zuurkool; aardappelen en uien had ik nog voldoende in de koelkast. In onvervalst Amsterdamse tongval - net als John - staat ze de klanten te woord; dat vind ik zo heerlijk; voel ik me gewoon bij thuis, dat losse dat je als volbloed Amsterdammer gewoon houdt. Het lijkt ook wel of het sterker wordt naarmate ik ouder word. Moet er ook wel eens om lachen dat ik het van mezelf hoor. Ook van die echte Amsterdamse woorden uit het jiddisch vallen regelmatig uit m'n mond, zoals gannef, mesjogge en misjpoge; blijf eraf met je jatten.
En nu hoorde ik zelfs onvervalst: "schat", tegen me zeggen; Amsterdamser kan het echt niet en dat nog wel tegen zo'n keurige Biltse meneer met een Lodenfrei groene jas aan. Heerlijk om te horen!

Geen opmerkingen: