28 december 2020

Des Pudels Kern: Magisch voedsel

Voormalig terras van de Fazantehof

Na zo veel dagen stil zitten en mezelf volproppen had ik vandaag echt behoefte om eens flink aan de wandel te gaan. Ik wilde proberen om een rondje van 20 km te lopen. Het was prachtig weer; desondanks stonden we weer eens laat op - dat heb je nou eenmaal in de winter - maar om half twaalf ging ik toch echt de deur uit. Roos zou boodschappen doen voor het nagerecht van morgen; dan komt de afsluiting van alle kerstbijeenkomsten; dan komt Jessy bij ons lunchen en bijpraten.
Ik liep via Groenekan naar Nieuwe Wetering en door naar de Hollandsche Radingh. Daar had ik de 10 km nog niet achter de hielen, maar dat is wel een natuurlijk keerpunt, dus via het overbekende pad langs de voormalige Fazantenhof, helaas afgebrand en niet herbouwd; nu staan er fantasieloze optrekjes?! De bekende afslag van de Karnemlksteeg en via de Mauritshoeve en de Eyckensteijnse steeg en Leyense bos naar de flat. Voor de deur bleek dat ik precies 19 km had afgelegd. Op dat moment ging ook mijn telefoon met een WhatsApp bericht van Peter. Hoe het met mij ging. Natuurlijk berichtte ik hem dat ik moe was na 19 km lopen; had hij wel respect voor.  Maar 's Avonds ging het appen maar door; ik snapte niet goed wat hij nou wilde vertellen tot hij zei: "by the way", oudejaarsavond gaan we weer dungeons and dragons spelen; heb je nog gedacht aan magisch voedsel. Waarop ik epte: "A, das ist des Pudels Kern (Goethe)"; het ging om de rijstebrij die ik zou maken voor de vrienden. "Natuurlijk zorg ik daarvoor; kom het woensdag maar halen", antwoordde ik hem. Geen seconde meer aan gedacht. Beetje lastig was wel dat Jessy morgen komt, dus moest ik het direct maken en had natuurlijk geen melk in huis.
Tot verbazing van Roos ging ik met gezwinde spoed naar AH voor melk en donkere basterd suiker. Ik ben het bij thuiskomst ook direct gaan toebereiden. Natuurlijk maak ik dat; vind het veel te leuk dat ze dat aan mij vragen! Uiteindelijk werd het bijna 3 liter; ben benieuwd of ze het op zullen krijgen. 

Geen opmerkingen: