19 december 2020

Gewicht van het mondkapje

Daar hangt het mondkapje
 Van Dissel had aanvankelijk gezegd dat het al dan niet dragen van een mondkapje niet relevant was in het voorkomen van overdracht van het virus dat ik nu toch moet noemen: Covid-19. Maar onder druk van de publieke opinie werd het uiteindelijk, zelfs vrijwel overal in de niet vrije ruimte verplicht. Een gewichtig instrument, zo leek het, in de bestrijding van het virus, althans in het beperken van de overdracht van virusdragers naar onbesmetten. Overigens krijg ik zo langzamerhand, helaas, de indruk dat we het niet meer in de hand kunnen houden; niet alleen in NL maar ook in Duitsland en naar ik hoorde in Japan en vast nog meer staten neemt het aantal besmetten en zieken toe alsmede het aantal mensen dat mede door het virus overlijdt en dat ondanks al die maatregelen. Het betreft veelal (hoog)bejaarden en chronisch zieken, dus mensen die - zoals je het in het Duits zo mooi kunt zeggen - "mit einem Fusz im Grabe stehen". 
Dit weekend stond ik bij Roos op de weegschaal; niet zomaar een weegschaal, maar zo'n ouderwetse apothekersweegschaal met gewichten op een "waag" met een schaalverdeling die je kunt aflezen. Tot mijn grote genoegen, maar even grote verbazing bleek ik slechts 76 kg te wegen, terwijl ik iets rond de 78 had verwacht. Ik testte nog even of ik de gewichtjes wel goed had gezet, maar dat was het geval. Even later riep Roos mij terug. Naar bleek had zij de avond tevoren haar mondkapje gewassen en aan het uiteinde van de waag te drogen gehangen.. Ook zij woog aanzienlijk minder dan ze had verwacht en voelde dat er iets niet klopte (dat gevoel had ik ook hoor). Bij nadere beschouwing zag ze dat mondkapje hangen. Wat zal dat nou wegen; enkele tientallen grammen, maar ja, het hing wel helemaal aan het einde van de waag en dat telt op. Uiteindelijk was het helaas echt 78 kg; ik ga het binnenkort afleggen tegen Mariska, die mij telkens verheugd meldt hoeveel ze nu weer in een paar weken is afgevallen.
Maar gewichtig kan een mondkapje dus wel degelijk lijken!

Geen opmerkingen: