22 september 2016

Van Eyck in den Bosch


Het lijstje van musea dat ik de komende weken wil bezoeken ben ik aan het afwerken; Roos ging mij al voor. En zo kwam ik in het Noord Brabants Museum terecht voor de schilderijen die daar tijdelijk hangen en die afkomstig zijn uit Roemenië. Op de voorpagina van het Museum tijdschrift stond een zeer gedétailleerde foto van het schilderij dat wordt toegeschreven aan van Eyck: een man met een prominent blauw hoofddeksel.
Het was heel rustig in het museum zodat ik ruim de tijd kon nemen om juist dit schilderijtje - Roos had me er met nadruk op attent gemaakt - te bekijken. Ik kon er ook een foto van maken met de cameralens tegen het glas van de vitrine aangedrukt.
De tijdelijke expositie van werken uit Roemenië maakte verder niet zo gek veel indruk op me. En nu eenmaal toch hier aanwezig besloot ik om de vaste collectie ook eens aandachtig te bekijken en dat viel me niets tegen. Allereerst een klein tiental werken van Vincent van Gogh uit zijn tijd in Nuenen. Vreemd om ook hier - de vergelijking met het van Gogh museum en die lange rij wachtenden drong zich op - helemaal in m'n eentje die bekende werken te bekijken. Voor een deel kwamen ze zelfs uit het van Gogh museum. Verder stond er van dat prachtige houtsnijwerk uit de late middeleeuwen; eikenhouten figuren; doet me altijd denken aan dat boek van Hermann Hesse: Narziss und Goldmund. Een gecertificeerd turfje nog afkomstig van het "Turfschip van Breda"; ik moest het fotograferen. Dan voel ik me eventjes betrokken bij die helden van de tachtigjarige oorlog daar in dat schip zoals Odysseus in het paard van Troje.
Ik heb echt genoten van dit uitstapje; een museumbezoek kan me zo'n kick geven. Daarna weer door de snoeihitte terug naar huis.
Doet je toch aan Narziss und Goldmund denken nietwaar?

Een turfje uit het Turfschip van Breda


Een origineel middeleeuws beeld afkomstig
van de kathedraal van den Bosch

Geen opmerkingen: