01 september 2016

Langs de Kromme Rijn

Oever van de Kromme Rijn, volop groen.
Afgelopen maandag, na de reis van Winterberg naar Utrecht met de Flixbus had ik zin om eropuit te gaan maar niet om te gaan treinen. Ook een drietje had ik niet oz op m'n verlanglijstje staan: "De Kromme Rijn, dat leek me wel wat. Dat is een prachtig gebied en vlak in de buurt van De Bilt. Eerst door het tunneltje onder de Utrechtseweg en dan over het fietspad naar de Uithof; dat is weer even slikken met z'n enorme drukte maar dan kom je weer op zo'n niet eens geasfalteerd fietspaadje. Tegen het hek zet ik dan m'n fiets en loop langs het veld en restaurant van de Veldkeuken naar de Kromme Rijn.
Dan realiseer je toch wel hoe fijn het is om in De Bilt te wonen; bossen en waterpartijen, rust om de hoek. De herfst begint zich al enigszins te roeren; het harig wilgenroosje pluist in de wind; doet me altijd weer denken aan zo lang geleden dat ik met mijn goede vader in een visbootje bij Oostzaan in de vroege morgen zat te genieten van het samenzijn in de natuur; van vis vangen kwam niet veel.

Een meneer in een kano met een gezellig kwebbelende kleuter voorin de kano; of je meespeelt in een Franse roman uit de 19e eeuw en dat zo in de buurt. Ik liep door naar de brug terug over de Kromme Rijn. Daarbij kwam ik een trainende groep hardlopers tegen die ik vriendelijk groette; slechts één van hen groette mij terug. Het leek wel of de leider van de groep me ondersteboven wilde lopen terwijl ik rustig aan de kant ging staan; kwam bijna dreigend over?! Nou ja, ik liep het paadje door naar het wat grotere pad verderop en ging rechtsaf terug naar de fiets. Over de kale akker zag ik al die enorme gebouwen van het universiteitscomplex zich tegen de horizon afsteken; is zo veel meer geworden sinds ik hier woon. Stil moest ik denken aan mijn eigen universiteit in dat kleine gebouw daar in de Lairessestraat in Amsterdam. Ik vroeg mij ook af .... nou ja, wat vraag je je allemaal wel niet af als je zo oud bent als ik en moeite krijgt om de maatschappelijke ontwikkelingen te begrijpen. Zal mijn tijd wel duren ha ha.
Skyline van de Uithof, universiteitsterrein van de UU

Geen opmerkingen: