14 februari 2016

De witvlakvlinder in Zaandam

Het voormalig huis van mijn grootoudersanno 1975 schat ik
Czaar Peterstraat 60 in Zaandam
Een gekke samenloop van omstandigheden vandaag. Ik had Roos beloofd om vandaag chipolatepudding te maken. Belangrijk ingrediënt van dit smakelijk nagerecht zijn walnoten en aangezien ik slechts ongepelde walnoten, nog uit Schin op Geul in huis heb moest ik de waterpomptant zoeken; een notenkraker bij uitstek! Onlangs hebben Roos en ik enige ordening in mijn huishouding aangebracht - vooral Roos nam de ordening op zich - en daarbij was mijn "gereedschap", bestaande uit een schroevendraaier en de bewuste waterpomptang voor mij niet direct vindbaar geworden. Bij mijn zoektoch stiet ik wel op een schoenendoos met memorabiliae, foto's uit vroeger tijden, brieven en dergelijke nog van mijn moeder en anderen. Zo kwam ik ook een oude foto tegen van het huis van mijn grootouders in de Czaar Peterstraat in Zaandam. En toen zonk ik in gepeins en dacht aan mijn kindertijd dat ik daar een in mijn ogen bijzondere rups had gevonden op een struikje dat door mijn grootouders "bloeiend hout" werd genoemd, een rups met grappige borsteltjes op zijn rug; hoe zou die heten? Nu beschik ik over een insectengids en ik heb de naam van het vlindertje dat bij het rupsje hoort opgezocht; de witvlakvlinder; helemaal niet zeldzaam ook al heb ik hem later nooit meer terug gezien.
Rups van de witvlakvlinder
En nu het merkwaardige toeval. 'sAvonds was ik op bezoek bij een kennis van me die ik ken vanwege onze belangstelling voor mieren en andere insecten. We kwamen te spreken over "vroeger" en zo vertelde Rudolf mij dat hij als kind eitjes van vlinders had uitgekweekt en dat er rupsjes uitkwamen van, u raadt het al, de witvlakvlinder.
Niet te geloven; had nog nooit van dat beest gehoord en dan op de zelfde dag twee keer?!
Foto van de rups van de witvlakvlinder is van deze site
Overigens heb ik de waterpomptang gevonden door logisch na te denken waar Roos deze opgeborgen zou hebben: op een logische plek natuurlijk en dat is niet in een schoenendoos met allerlei rommeltjes. Nee, in de meterkast natuurlijk en inderdaad, daar lag hij. De chipolatapudding is ook prima gelukt weer.

Geen opmerkingen: