05 oktober 2015

Op naar Papenkop

Door de wetlands. Wijdse uitzichten en stilte
We wilden vandaag een mooie wandeling maken. Mijn voorstel was om een stuk Polderpad te lopen van Papenkop naar Gouda Goverwelle. Dat je daar met de buurtbus kon komen had ik ontdekt toen we deze wandeling een keer met Huib hadden gedaan vanuit Woerden.
Wandelinfrastructuur. Bruggetje met anti-slip en
aanwijzingen voor de route middenin het land
Dat Woerdense stuk was niet bijzonder dus dat wilden we overslaan. Dus op naar Papenkop. Daar aangekomen herkenden we het eigenlijk helemaal niet en wisten we feitelijk niet welke kant we op moesten om de Tiendweg te vinden. Maar, als wel vaker, bracht de GPS de uitkomst. Ik wist nog dat ik de vorige keer middenop de Tiendweg een "waypoint"  had aangebracht en dat vond ik terug.
Eenmaal op de Tiendweg begon deze prachtige wandeling die ik iedereen kan aanbevelen. Simpel: vanuit de bushalte Papenkop, bij het verkeerscircuit, ga je via de bochtje onder het spoor door en vervolg je de weg een behoorlijk stuk, wel 1-2- kilometer totdat je de tiendweg bereikt. Daar linksaf en dan volg je verder de peiltjes of de polderpadmarkering. Kan niet missen want een Tiendweg heeft geen echte zijpaden behalve koeienpaden.
Roos eet een boterham langs de Wiericke
Er is wandelinfrastructuur, d.w.z. aan het begin een picknicktafel, enigszins overgroeid, maar bruikbaar. En verder bruggetjes met anti-uitglij en overstapjes over hekken waar nodig.
We bereikten de Wiericke en linksaf naar Hogebrug. Daar verderop weer onder het spoor door en het Polderpad vervolgen, weer rechtsaf over een Tiendweg. Dan is Holland toch wel op z'n mooist. Grootse wijdsheid, stilte voor zover Schiphol zich koest houdt, koeien en zelfs nog hier en daar een weidevogel.
Uiteindelijk kwamen we in Gouda na een beschamende 12 kilometer. Ik had m'n fitness-spullen bij me, dus nog even sporten en in de sauna. Op de terugweg langs gegaan bij Theo de moestuinier en bonen en bieten ingeslagen. Hij had ook een berg valappels gescoord voor de appelmoes. Heerlijke dag!

Geen opmerkingen: