23 oktober 2015

Met Dick langs de Geul

Geen selfie maar een onsie, met ernstige toewijding door Dick geschoten.
Vanmorgen weer zo vroeg opgestaan; er was een mooie dag voorspeld en ik wilde graag die fraaie etappe langs de Geul weer eens doen. Nu samen met Dick en dan vanuit Vaals. Dick kent die omgeving inmiddels als zijn broekzak. Mijn bedoeling was om vanuit Vaals naar Plombieres te lopen, door Dick spits vertaald als "loodpils", en dan via het Geuldal en Sippenaeken door naar Epen. Het zou iets anders lopen, maar dat mocht de pret niet drukken.
Er stonden zinkviooltjes in bloei.
We liepen vanuit Vaals zuidwaarts over de hoogte van het Vijlenerbos naar Gemmenich en zakten uiteindelijk via het Geuldal af in de richting van Plombieres. Daar staat een fraai natuurstenen kerkgebouw. Ik had in Plombieres eigenlijk de route die ik met Roos had gedaan willen oppikken maar Dick wilde nog een extra stuk meelopen en wist nog een ander ommetje. Zo gezegd zo gedaan, maar daardoor heb ik eigenlijk wel het stukje door het natuurgebied gemist waar ik eigenlijk voor was gekomen, maar dat komt dan een volgende keer wel weer; had ik ter plekke helemaal niet door anders had Dick vast meegelopen. Nu weer een nieuwe aanloop ontdekt; ik moet deze streek vaker gaan belopen want het is er verrassend mooi en alle paadjes staan op de kaart van de GPS heb ik gemerkt toen ik hier met Roos was en ook nu weer.
Onderweg zinkviooltjes gezien, tot mijn verbazing nog een aantal in bloei?! ze hebben kennelijk nu al het voorjaar in "het hoofd".
Dick voor de kerk van Plombieres
In Epen de pendelbus naar Eperheide en daar de bus naar Maastricht. Ik was nog ruim op tijd voor de trein; kon ruim voor vier uur inchecken. Ik heb wat zitten lezen in het boek van Rem Koolhaas, de bekende architect, "delirious Manhattan", een fascinerend verslag o.a. over hoe Manhattan ontstond en met name ook de komst van de wolkenkrabber aldaar. Ben nog niet veel verder dan de attracties van Coney island die als apotheose uiteindelijk in vlammen zijn opgegaan na een miljoenen publiek te hebben getrokken; publieksvermaak op een onvoorstelbare schaal; en pretpark dat een miljoen bezoekers per dag kon verwerken lag in de planning?!
Ik moet bekennen dat ik tussendoor een paar tukjes heb gedaan. Thuis gekomen een snelle hap die ik 'smorgens uit de vriezer had gehaald; erwtensoep en rijstebrij met boter en suiker voor toe. Vanavond maar weer een beetje bijtijds de koets in. Heb het wel gehad voor deze week. Overigens een prettig aktieve week weer.

Geen opmerkingen: