13 oktober 2015

Mislukking door ontbreken yuppencultuur?

Dit hing nu voor het raam van het winkeltje annex ontbijt restaurant
Het stationsgebied van Bilthoven is de laatste jaren nogal op de schop genomen. Recent is deze fase afgesloten met de opening van de spoortunnel en het vernieuwde station. Het voormalig Emmaplein heeft een behoorlijke metamorfose ondergaan; het is voetgangersgebied geworden. De Boekhandel op de hoek is gelukkig uit de verbouwingsrotzooi gekomen en er tegenover zit een stoffenhandel die de ondergang van het het winkelcentrum "De Kwinkelier" wilde ontlopen; na een halfslachtige poging tot een facelift wil de loop daar toch niet meer in komen.
Een merkwaardig luxe winkel met duur vlees en met ontbijtfaciliteiten en (peper)dure verschillende olijfolie soorten vestigde zich. Nieuwsgierig geworden, toen ik na enige tijd ontdekte dat er vlees verkocht werd heb ik daar een keer inkopen gedaan. Een uitgebreid verhaal over de herkomst werd mijn deel; grappig vond ik.
Maar ook dit liep van geen kant; je zag er nooit een klant ondanks de leuke inrichting en het bord op de weg. En nu zag ik dat ze er na nog geen half jaar de brui aan moeten geven.
Het deed me vooral denken aan een vergelijkbaar initiatief begin 80-er jaren op de plek waar nu de snackbar "De Smikkelhoek" alweer decennia is gevestigd. Daar was een aardige kerel met een koksdiploma een "traiterie" begonnen waar je als werkende een bak voedsel kon halen die was opgewarmd in een magnetron, toen nog een technische noviteit! Een bak boerenkool voor een tientje herinner ik me nog. Hebben we misschien 1 keer gedaan omdat ik het zo'n aardige kerel vond; was minder lekker dan zelfgemaakte. Die zaak liep ook helemaal niet. Toen ging hij aan de zijkant bij een raam friet verkopen en dat liep direct als een speer, maar daar had hij niet voor geleerd. Hij heeft de zaak verkocht en als gezegd zit daar nu een goed lopende snackbar. Ook hier een kwestie van verkeerd inschatten vrees ik.
Zonde van de investeringen die werden gedaan voorafgaand aan het vervliegen van een droom. Het was ook geen winkel voor Bilthoven; ondanks dat er hier best "poen" zit is het geen yuppendorp; zoiets loopt misschien in Amsterdam waar men "gezien" wil worden achter zo'n Frans "would be" tafeltje, maar hier wordt dat toch een beetje potsierlijk gevonden vrees ik. Jammer dat de initiatiefnemers geen vooronderzoek hebben gedaan.

Geen opmerkingen: