19 december 2011

Insectenhotel in gebruik

Let op de dichtgemetselde gaatjes in het houtblok.
Mijn interesse voor insecten is de trouwe lezer van dit Blog vast wel opgevallen. Al eerder heb ik een foto laten zien van een zgn. insectenhotel, een grote naam voor een schijf hout uit een boomstam waarin gaatjes (4-8mm, liet ik mij vertellen door de deskundigen) zijn geboord. Hierin nestelen solitaire wespen en andere houtminnende insecten. Hoe dat er in de winter uitziet had ik nog nooit gezien. Maar nu waren we met de sectie Thijsse van de Nederlandse Entomologische Vereniging in vergadering bijeen in het natuurvrienden gebouw, "het groene wiel" in Wageningen en daar hingen buiten aan de muur in de zon ook enkele insectenhotels. Tijdens de lunch hebben we even gekeken hoe e.e.a. erbij stond. Je kon duidelijk zien dat er een behoorlijk aantal van de "kamertjes" in het hotel waren bezet. De insecten hadden de toegang dichtgemaakt zodat weer en wind minder invloed hebben en ze relatief ongestoord de winter door kunnen komen. Leuk om ook eens tijdens het koude seizoen te zien.

1 opmerking:

URL zei

Leuk! In mijn tuin komt komend jaar ook een insectenhotel, was ik al van plan.
Het allermooiste insectenhotel dat ik ook heb gezien staat in Wageningen (uiteraard).

Zie deze foto op de site van sectie Thijsse
http://www.hymenoptera.nl/thijsse/main.php?g2_itemId=964