23 december 2011

Het midwinterfeest

Het midwinterfeest Joel wordt Kerstfeest
Het vuur, symbool voor de terugkeer van de zon, het licht.

Eeuwenlang werd het midwinterfeest gevierd; de terugkeer van  het licht. De dagen die weer gingen lengen; een nieuw begin dat gemaakt werd. Ik kan me dat zo verschrikkelijk goed voorstellen, zelfs in deze tijd van elektrisch licht en CV; ik ben die donkere dagen volstrekt zat en ben blij dat die nu weer gaan lengen.
Een blok eikenhout werd voor het meerdaagse feest aangestoken en moest al die tijd blijven branden. Het werd aangestoken met een stuk van het houtblok van het jaar tevoren; grootse symboliek. Er werden verbonden gesloten, eden afgelegd, feest gevierd. Niks kindeke Jezus, nee dat werd pas in de vierde eeuw op handige wijze door "de kerk" bovenop het midwinterfeest geplaatst en sinds die tijd is men meer en meer gaan denken dat het iets te maken had met de geboorte van de grote verlosser. Tja ja, hoe denken wij daar nu over sinds het rapport Deetman; die zelfde kerk heeft van alles gedaan onder het mom van "de blijde boodschap" maar intussen heeft zij de bevolking vooral beroofd en kwaad gedaan; ik denk aan de kerkelijke rijkdom in tijden van armoede en aan instituties als de inquisitie. Ik ben er in ieder geval al vele jaren volledig klaar mee en ben blij dat men meer en meer realiseert dat kerstmis, het midwinterfeest een feest is van onszelf zoals we hier al eeuwenlang rondlopen in deze streken en niets van doen heeft met het bijbels verhaal. Overigens geldt dat ook voor de andere zogenaamde christelijke feestdagen afgezien van hemelvaartsdag misschien?! Overigens ben ik wel erg verheugd over de schitterende muziek en andere vormen van kunst en architectuur die in de naam van "de blijde boodschap" werden gemaakt.
Prima informatie over onze zogenaamde "Heidense" gewoonten vindt u op internet.

Geen opmerkingen: