06 december 2011

Afrikaanse grond

Foto uit de VPRO gids
Met diepe verontwaardiging heb ik niet alleen het artikel in de VPRO gids gelezen maar ook via Internet de uitzending van Tegenlicht van zondag 27 november bekeken. Carlo Petrini had al eens eerder het akelige verschijnsel van grootschalige land-speculatie in Afrika aan de kaak gesteld, maar nu stond dat ook in de VPRO gids die ik in het kader van mijn tientjeslidmaatschap verkreeg.
Een zekere Philip Heilberg (What's in the name?) stelde zich feitelijk heel kwetsbaar op door zijn doen en laten te laten verfilmen door de VPRO filmploeg. 
De film spreekt voor zich; Phil laat zich in met de nieuwe machthebbers van Zuid-Soedan, die hij beschouwt als de nieuwe soeverein. Hij koopt van deze "soeverein" enorme arealen landbouwgrond die al mensenlevens lang door de lokale boeren worden beheerd. Deze boeren zijn nergens van op de hoogte, laat staan dat ze er iets aan over houden. Heilberg was godbetert niet eens wezen kijken in de gebieden, dat liet hij aan anderen over. Bah!
Ik werd woest toen ik de reportage zag. Door mijn "nieuws abstinentie" ben ik wellicht wat overgevoelig geworden, maar deze vorm van kapitalisme maakt me echt misselijk. 
Heilberg deed het, aldus zeggen, vooral om zichzelf te bewijzen dat hij "eerlijk" miljarden kon verdienen. Juridisch heeft hij misschien gelijk, maar kun je daar nu trots op zijn? er bestaat toch ook zoiets als een geweten dunkt mij.
Zijn filosofie schijn je terug te vinden bij Ayn Rand; Roos reageerde als door een adder gebeten toen zij zich realiseerde dat ik van deze "dame" wat wilde gaan lezen. Zij is de bedenker van "Rational egoism", wat dat ook moge zijn; erg fraai klinkt het niet en bij nader inzien past het mijns inziens ook niet bij onze soort, althans niet bij de Europese manier van denken; of ben ik nu erg naïef? 

Geen opmerkingen: