22 oktober 2011

Maretakken in Zuid Limburg



Altijd weer een enigszins exotisch gezicht zo'n maretak in een boom; deze parasiet zie je, ondanks de "klimaat verandering", nog steeds uitsluitend in het zuidelijkste puntje van Zuid Limburg. Zo'n dertig jaar geleden maakte ik met mijn toen zojuist van Anneke gekregen filmapparaat (veel te weinig gebruikt tot mijn schande!) een film tijdens onze korte vakantie in Zuid Limburg. Het begon met een inge"zoom"de  (excuus voor het anglicisme) boom met maretakken met als locatie het bovenste bos bij Slenaken, bij het zeer natuurlijk lopende beekje, de Gulp. (Slenaken is zo'n plaatsje dat ik van verhalen kende uit mijn jeugd; mijn grootouders gingen graag naar Zuid Limburg met vakantie en hadden het over "de Gulp", een rare naam vond ik.) Enkele maanden eerder had ik onze initialen gekerfd in een bankje bij het bovenste bos bij ons eerste bezoek aan Limburg, tijdens de kerstvakantie, toen ik nog aan m'n promotie werkte. Het bankje is inmiddels weggerot; ik dwaal weer weg in nostalgie, maar denk er toch vooral met plezier aan terug als ik weer maretakken zie in het schitterende Limburgse landschap waar mijn vriend Dick nu woont.
Posted by Picasa

Geen opmerkingen: