29 oktober 2011

"Chicago loop" van Paul Theroux

The loop, bovengronds spoor van de metro in Chicago
Meer dan twintig jaar geleden was ik op werkbezoek in de USA, o.a. in Chicago. Eén van de weinige dingen die ik van Chicago wist betrof "The loop", een bovengronds deel van de Metro aldaar in de vorm van een lus. Met de bus reden we destijds door Chicago en inderdaad kon ik blik opvangen van dit bovengrondse spoor. Het is een kenmerk van deze stad evenals de uit grote (Romeins aandoende) granieten blokken opgebouwde wolkenkrabbers. Het was bij dat werkbezoek aan de USA en Canada de enige stad die anders was dan de andere. De eenvormigheid van al die steden (inmiddels feitelijk ook in NL het geval) stond me destijds tegen en gaf me een slecht voorgevoel hoe het in ons land en de rest van Europa zou gaan worden.
Mijn vriend Peter maakte me attent op een boek dat hij decennia geleden had aangeschaft over "The loop", een roman van Paul Theroux, vooral bekend van zijn reisverhalen als "The iron rooster", een bijzonder spannend reisverhaal over China. Altijd nieuwsgierig naar boeken die vrienden lezen heb ik het via www.boekwinkeltjes.com aangeschaft. Het is, zoals Peter me al schreef, een roman met als hoofdpersoon een psychiatrisch ernstig gestoorde man met een gecompliceerd dubbelleven waarin zijn echtgenote een belangrijke rol speelt. In z'n doorgeschoten inlevend vermogen tijdens een sadosexuele handeling, doodt hij een hem verder onbekende jonge vrouw. Daarna is het helemaal met hem gedaan, ontspoort emotioneel volledig en uiteindelijk springt hij van de Sears tower (het tijdens mijn bezoek aan de US hoogste gebouw ter wereld). Geen prettig boek om te lezen; rauw en uitzichtloos, literair bijzonder knap geschreven maar niet mijn goesting. Roos heeft het 20 pagina's volgehouden alvorens het naar de bazar van de WVT ging. 

Geen opmerkingen: