06 oktober 2011

Die oude olielamp

Onze olielamp, waarschijnlijk het eerste
"meubelstuk" dat Anneke en ik destijds kochten.

Eigenlijk had ik verwacht dat het me veel meer moeite zou kosten om dit oude stuk weg te doen: onze olielamp. We kochten hem toen we nog op een halve woning woonden in Amsterdam; we waren nog maar enkele dagen of misschien weken samen; moeilijke tijd natuurlijk. We wilden dat samen zijn natuurlijk ook materialiseren en kochten alvast iets voor de toekomst: deze olielamp, destijds nog volop glanzend van nieuwigheid. We kochten hem in de winkel voor zeemansspullen bij de Munt in Amsterdam. Het regende pijpenstelen toen we terug gingen naar ons piepkleine stulpje (ik was bij Anneke ingetrokken in die dagen) en de lamp ging voorlopig naar zolder (denk ik) totdat we een grotere bewoning zouden gaan betrekken.
Nou die tijd kwam natuurlijk in Bilthoven waar we op 1 augustus 1980 introkken, precies een jaar later dan dat ik bij Anneke was ingetrokken; magische dag voor mij die 1e augustus en ook nog eens Annekes verjaardag. De olielamp kreeg een ereplaats en we brandden haar ook regelmatig ondanks de vieze petroleumlucht en de walm. Dat branden was al snel afgelopen maar de olielamp behield haar ereplaats. Toen Anneke een keer de glazen kap per ongeluk brak barstte ze in huilen uit, zoveel betekende die lamp toch voor haar. "Ach meid, dan kopen we toch een nieuwe kap", waren mijn troostrijke woorden. Ik bedacht mij dat het maar goed was dat zij het zelf was die de kap had gebroken en niet iemand anders.
En dan nu stond de lamp bij mij te wachten op het moment, ja welk moment eigenlijk? Nu na vier jaar en de hele catharsis die ik heb gevoeld in het kader van nostalgica heb ik afscheid genomen van dit familiestuk, waarvoor de kinderen ongetwijfeld geen enkele belangstelling hebben en heb ik haar naar de jaarlijkse bazar van de WVT gebracht. In mijn hart hoop ik natuurlijk dat de lamp weer goed terecht komt; Anneke had zeer onlangs de gebruiksaanwijzing bij me achtergelaten en die heb ik tussen de kap en het lampenglas geklemd zodat een eventuele koper die niet over het hoofd kan zien.


Geen opmerkingen: