12 oktober 2020

Welke paddenstoel is dat?


 Gegrepen door het boek van Merlin Sheldrake ben ik helemaal "in" paddenstoelen; ik kijk veel intensiever om me heen en pluk zelfs af en toe  1 of 2 exemplaren van het eekhoorntjesbrood om te nuttigen. Bevalt me overigens goed. Moet wel wennen aan de consistentie van de gebakken en gestoofde zwammen; het blijft toch - althans met mijn kooktechniek - een wat slijmerig geheel wanneer je een stukje van de hoed in je mond voelt. Veel smaak heeft het ook niet, maar ik vind dat gewoon bijzonder om recht uit de natuur te eten. Dat is ook de belangrijkste reden waarom ik graag vlees van onze jagervriend betrek.
In mijn kennissenkring ken ik Melle die op zijn facebook pagina in dit seizoen bijna dagelijks een posting doet over paddenstoelen en de gerechten die hij daarvan maakt; we kennen elkaar dan ook uit ons verleden bij Slowfood; twee smulpapen dus. 
Om me wat verder te verdiepen in de eetbare paddenstoelen heb ik Melle een advies gevraagd omtrent een boek over paddenstoelen en dat werd de ANWB paddenstoelengids. Uiteraard heb ik die inmiddels al een paar keer doorgenomen en, net als met de vogelhobby werd ik behoorlijk overweldigd door het enorme aantal soorten en de onmogelijkheid om daar veel van te onthouden.Ik kwam echt niet verder dan de reuzenbovist, de inktzwam en natuurlijk het eekhoorntjesbrood als eetbare soorten. Maar Melle kent er veel en veel meer; we gaan samen het veld in om mij wat kennis bij te brengen en om genoeglijk in de natuur te zijn.

Geen opmerkingen: