28 oktober 2020

Bakken en braden

 Het is natuurlijk leuk om veel "wild" in huis te halen maar het is ook een hele klus om het te verwerken; en dat moest toch echt vandaag. Gisteravond had ik de reerug en de reebout te ontdooien gezet en het haas reeds gebraden. Maar nu eerst maar eens de reebout prepareren; een zak vol met reebiefstukjes was het resultaat; daarbij hielp het enorm dat ik van mijn jagervriend een echt, origineel uitbeenmes had gekregen; scherp maar ook uitstekend geschikt voor het uitbenen natuurlijk. Was zo gepiept. De rug wilde ik in drie stukken verdelen zodat ik het in een braadpan kon verwerken; ook dat lukte mede dankzij het uiterst krachtig uitbeenmes. Het grootste stuk bakte ik stevig aan en gaarde het vervolgens in de oven bij 90 graden. Na een uurtje of 5 leek het mij voldoende gegaard en liet ik het afkoelen; zag er goed uit. De volgende morgen heb ik heel luxe ontbeten met reerug.
Een heel werk om alles wat ik inmiddels aan half verwerkt vlees, bouillon en jus had gemaakt opbergen in de vriezer. Uiteindelijk lukte dat allemaal ook al waren beide vriezers nu overvol. Met een gerust hart kon ik naar Wijhe vertrekken waar mijn trouwe ros in de stalling op me stond te wachten en Roos al een lekker maaltje had klaar staan. Ze stelde voor om morgen deel te nemen aan het bridge weekend in Valkenburg; daar hadden we eerderal half en half over besloten, maar nog niet gereserveerd omdat we het weer wilden afwachten. Nu bleek uit de berichtgeving dat de organisatie zat te springen om nog 1 paar deelnemers, het weer zag er redelijk uit en die urgentie gaf voor ons de doorslag. Dus onverwacht gaan we morgen op stap. Ik appte naar vriend Dick of we zondag bij hem op de koffie zouden komen en naar Mariska of we welkom waren voor een lunch op maandag. Dat was allemaal OK en we verheugden ons dan ook op de komende dagen.

Geen opmerkingen: