07 oktober 2020

Houd moed:lees!

 Heb ik altijd al min of meer "last" van de almaar korter wordende dagen, daar zijn het toch vooral ook de Corona maatregelen, het ouder worden en mijn LAT op afstand sinds Roos' verhuizing die mij lusteloos maken. Zoals hedenmorgen; laat opgestaan, om half acht, uitgebreid thee gedronken en een boterham met jam en kwark, koffie gedronken om goed op gang te komen; desondanks niet goed weten wat ik vandaag zou gaan doen. Lag nog wat te overpeinzen over het leven van Macchiavelli; het boek van Viruli over zijn leven heb ik gisteravond voor het slapen gaan uitgelezen; fascinerend leven van een buitengewoon begaafde man dat hoogtepunten kenden maar uiteindelijk in een glijvlucht, veroorzaakt door de veranderende politieke gebeurtenissen, terecht komt. Hij wordt zelfs enige tijd in het gevang gezet en zelfs gemarteld vanwege misplaatste beschuldigingen van samenzwering. Geen boek om vrolijk van te worden hoewel die gekke Nicoló van nature niet alleen een rokkenjager was maar ook van een goede grap hield. Dankzij een kleinzoon van hem is er een ongelooflijke hoeveelheid correspondentie van deze heel bijzondere man over de eeuwen heen bewaard gebleven.
Maar als gezegd had dit lezen mij hedenmorgen niet uit mijn lethargie gehaald. Wèl gebeurde dat toen ik "Entangled Life", van Merlin Sheldrake weer verder ter hand nam; een biowetenschappelijk boek wel zo fantastisch geschreven. Hij haalt de allergrootsten uit de biologie aan; niet alleen Darwin, maar ook Alexander von Humboldt, Lederberg, Margulis en spreekt met de grootsten op hun vakgebied en smeedt dit alles aaneen met wel zo'n eruditie. Ik heb dan ook besloten om het boek aan te schaffen; wordt naast de klassieken een boek dat ik zal bewaren en ooit zal overdragen. 
Lezen lijkt, althans voor mij wel een panacée te zijn in deze voor mij toch wel lastige tijd. Moet je wel een goed boek om handen hebben. De meeste boeken zijn helaas in mijn ogen flauwekul of "spreken" over de uitzichtloosheid van ons menselijk handelen. Dat stemt eerder treurig.

Geen opmerkingen: