24 augustus 2018

Nieuw begin?

Aan een struik zo volgeladen mist
men één, twee pruimpjes niet!
Decennia geleden, ik was met Lien op vakantie op Walcheren, proefden we bij een kennis van haar tante - waar wij bij verbleven - een bijzondere rode wijn. Destijds dacht ik dat het om een Bordeaux wijn ging. Maar naar bleek was het een zelf bereide wijn van een mij toen onbekend fruit, sleedoornbessen.
Het proces van zelf wijn maken kende ik toen nog helemaal niet, maar toen ik eenmaal bij het CLB op de afdeling PA terecht kwam als hoofd Elektronen Microscopie kwam daar snel verandering in; de hoofdanalist aldaar, Sjaak A. was een ervaren wijnmaker; van allerlei fruit maakte hij zijn brouwsels en al snel had ik daarvan ook de smaak te pakken. Echter, nooit haalde ik een resultaat dat ook maar in de schaduw kon staan van die eerste kennismaking hierboven geschetst. Wèl maakte ik een honingwijn, mede, die geweldig smaakte.
Eenmaal in de Hoflaan met Anneke heb ik het wijn maken nog eens dunnetjes overgedaan; enorme flessen met voornamelijk pruimen en sleedoornbessen zette ik op de loggia te pruttelen. In het begin dronken we de pruimenwijn wel, maar later destilleerde ik alles tot slibovic, dat ik muntte als "Everts' Roem", een uitdrukking die overigens ook van vriend en collega Sjaak A. afkomstig is.
Vorige week bij de wandeling van Wijk bij Duurstede naar Leersum over het Gerrit Achterbergpad had ik een paar struiken gezien met prachtige sleedoorn-bessen. Onwillekeurig dacht ik dat het best leuk zou zijn om nog eens wijn te gaan maken. De volgende dag met Roos besloot ik om inderdaad vast een zakje bessen te plukken (zie foto). En ik had het kunnen weten, gisteravond kwam Roos met een pruttelfles en waterslot en zelfs een zakje wijngist aanzette. Nu ontkom ik er niet meer aan om daadwerkelijk, voor de laatste keer ongetwijfeld sleedoornwijn te gaan maken.
Dus de komende weken bessen plukken en invriezen en volgend voorjaar als het warm begint te worden het gistingsproces op gang brengen. Dan kunnen we omstreeks deze tijd van het jaar het resultaat proeven. Ben benieuwd.

Geen opmerkingen: