30 juni 2018

Veteranendag en de zandmotor

Twee veteranen poseren voor mij op Utrecht CS
Op station CS den Haag was het een drukte van belang; eigenlijk begon het al in de Intercity naar den Haag. Ik had met Huib afgesproken om vandaag een wandeling te maken van Kijkduin naar de zandmotor, een stuk aangespoten zandgrond voor de kust bij Monster en Ter Heijde (Westland).
In de trein had ik naast een oudere meneer gezeten met militaire medailles op zijn jas; het was vandaag veteranendag. We spraken uitgebreid over zijn militaire activiteiten; hij bleek in Nieuw Guinea te hebben gediend. Het leuke van het gesprek was dat we elkaar keurig ouderwets "u" bleven noemen; heeft wel wat vind ik.
Ik had het mailtje van Huib niet meer goed in m'n hoofd en dacht dat we als gewoonlijk samen met de bus zouden gaan; zijn GSM stond als gewoonlijk niet aan, dus kon ik hem niet bereiken. Maar ik liet wel een bus voorbijgaan. De volgende nam ik wel en inderdaad daar stond Huib bij de bushalte in Kijkduin.
We zouden een cirkelwandeling lopen met de Zandmotor als uiterste punt. En zo geschiedde. Het eerste deel van de cirkel was behoorlijk warm; overal mensen in badkleding aan het water; weleken wel een stel voyeurs har har. Nee hoor, we liepen met onze rugzakken als twee mafkezen tussen de bradende mensen door en uiteindelijk bereikten we de overgang door de duinen naar de Zandmotor. Deze nieuw aangelegde zandplaat zal naar verwachting de kust naar het noorden gaan versterken; een langzaam proces maar het lijkt te werken. Ook bij de Hondsbossche zeewering is iets dergelijks gedaan heb ik onlangs met broer Jan kunnen constateren.
Op de Zandmotor was het door wind van zee een stuk koeler en aangenamer. Uiteindelijk kwamen we weer bij Kijkduin en namen we afscheid.
In den Haag en in de trein weer een drukte door de veteranendag; overal oude mannen met keurige jasjes en ordetekens. Ik vind dat roerend en vroeg op Utrecht CS aan twee oudere heren of ik van hen een foto mocht nemen. Dat vonden ze prima en gingen er ook echt voor staan. Deze foto siert deze blog.

Geen opmerkingen: