29 juni 2018

Shostakovich

Tijdens de groepsreis natuurlijk veel gepraat over de interesses van de verschillende personen. En aangezien de stichting Phileas als doelstelling de verbreiding van cultuur heeft mag het ook geen verwondering wekken dat de meesten een meer dan gemiddelde interesse hadden in deze zo typisch menselijke uitingen waaronder ook muziek. Eén van de deelnemers, Hans had duidelijk een wat modernere smaak dan ik waar het tonale muziek betreft en was n.a.v. een HOVO cursus goed op de hoogte van het leven en de muziek van Shostakovich. Hij was het dan ook niet met mij eens dat de symfoniën van deze componist zo moeilijk toegankelijk waren; voor mij zelfs ontoegankelijk. Dimitri had volgens Hans erg mooie kwartetten gecomponeerd. En aangezien ik graag een advies van iemand ter harte neem heb ik hedenmorgen - tijdens het bijwerken van de blogs van de afgelopen Cycladenreis - enkele van deze kwartetten beluisterd. Het 15e hield ik echt niet vol; vond ik gewoon veel te saai, maar het achtste, uitgevoerd door het beroemde Borodin kwartet vond ik levendig en bijzonder. Ik zal mij meer gaan verdiepen in deze componist die - net als Odysseus - zo veel heeft geleden.

'sAvonds zijn Roos en ik naar de opera "Lessons in love and violence" geweest in het operagebouw in Amsterdam. Een raar en agressief verhaal en muziek die beter verdient; modern en echt iets voor in een concertzaal; het machtsspelletje in de opera vond niet alleen Roos teveel van het "goede" maar ook kennissen van ons die we op station Utrecht CS tegen kwamen. Ik had helaas niet veel van het verhaal begrepen omdat ik het tableau met de tekst niet goed kon lezen. De muziek vond ik modern en zeker "te hebben".

Geen opmerkingen: