08 juni 2018

BWV 161

Zoals het een twee-jarige betaamt had Guusje afgelopen woensdag al mijn oude bladmuziek tot twee keer toe uit de kast in de hal getrokken. Niet dat ik er nog wat mee doe; het ligt er gewoon tot er zich misschien ooit een doel aandient.
Vanmorgen stond ik, daartoe gedreven door de hitte in de slaapkamer en die rot muggen al weer heel vroeg in de keuken; vlees braden, brood aanzetten, thee drinken op het koele balkon en daarbij viel mijn oog op een stuk bladmuziek, de partituur van BWV 161, een schitterende cantate "Komm, du süsze Todesstunde", kennelijk mijn favoriete thema?! Uit de aantekening kon ik opmaken dat ik die in september/oktober 2000 heb gezongen in de Geertekerk onder leiding van Johan Roozen, een formidabele koordirigent. Natuurlijk kon ik het niet laten om even te luisteren; via Youtube zijn er meerdere uitvoeringen van ten gehore te brengen. De eerste die ik beluisterde was van een gezelschap met de naam: "Bach consort"; beetje traag uitgevoerd maar met zo'n prachtig blaasinstrument, (een zink heet het dacht ik) met een bijzonder vol en enigszins melancholiek geluid. In de aria van de Alt - fantastische stem trouwens - speelde deze zink de koraalmelodie tegen de aria in; klonk heel bijzonder. In de uitvoering o.l.v. Herreweghe wordt de koraalmelodie door het orgeltje gespeeld en dat is geen vergelijk; de zink is veel mooier. Johan Roozen liet destijds de tegenmelodie van de koraal door de sopranen van het koor zingen en dat vind ik achteraf ook heel bijzonder; misschien niet door Bach zo bedoeld maar hij zou er best tevreden over zijn, tenslotte deed hij dat ook vaak denk maar aan de weergaloze aria "Mein teurer Heiland" uit de Johannes passion.

Geen opmerkingen: