06 januari 2016

Vroeg op weg naar Parijs

Mijn eerste foie gras in Parijs. Er zouden er nog
twee volgen
Vandaag weer lekker Flixen oftewel met de Flixbus op reis; deze keer gingen we weer naar Parijs. Sinds de laatste cultuurontmoetingen in Londen, Hamburg en Kassel wilde ik per se naar het Louvre om daar de cultuurschatten die de Fransen verzameld c.q. ooit geroofd hebben te gaan aanschouwen. Na het voorproefje van gisteren in het RIjks zou me dat vast goed gaan smaken.
De afgelopen weken had ik mij al verdiept in een boek dat ik van de bieb had geleend over het Louvre; het voorheen paleis van de koningen dat na de Franse revolutie werd ingezet als museum voor het volk. Ook Roos had het boek een paar dagen doorgenomen zodat we enigszins voorbereid aan deze culturele wandeling konden beginnen, wandeling omdat naar ik begreep het Louvre van ongekende afmetingen was; er werd gesproken over mijlen aan uitgestald cultuurgoed. Zo'n eerste keer moet je dan rustig wandelend alles enigszins op je in laten werken hadden we ons voorgenomen.
Maar eerst de reis van vandaag. We waren ruim op tijd op de vertrekplek; tijd genoeg om nog ergens een bakkie te gaan doen. De bus was ruim een half uur te laat, waarvoor de chauffeur zich niet eens verontschuldigde; was dit keer geen prettige chauffeur; had de radio hard aanstaan wat mij altijd nogal irriteert. Voor ons zat een stel studenten uit Indonesië waarmee we nog even aan de praat kwamen.
Ik gebruik zo'n lange reis graag om muziek, cantates van Bach te beluisteren. In NL, België en Frankrijk heb je (nog) geen Internet in de Flixbus zodat het niet mogelijk is om Bloggies te schrijven; dat doe ik in Duitsland altijd wel graag. Dus urenlang naar de muzikale meester geluisterd.
Roos aan de maaltijd
Het was een droge dag zoals Weeronline al had voorspeld; de reis liep een stuk voorspoediger dan de vorige keer. We waren rond vier uur in Parijs op de Porte Maillot. Inmiddels kennen we de weg en al wandelend liepen we richting Ile de la cité waar we vlakbij het Louvre een hotel hadden geboekt, Timhotel, werkelijk op een steenworp afstand en helegaar niet duur!
Uiteraard waren we toch wel behoorlijk gaar van de reis en dan doet zo'n wandeling je toch wel goed. Over de Champs Elysées waar merkwaardigerwijs nog steeds de kerstmarkt aanwezig was; in de verte de Eifeltoren en de obélix die helemaal overschaduwd werd door een enorm verlicht reuzenrad. Laverend door de onwaarschijnlijke verkeersdrukte naar het hotel. Vlakbij het hotel nog even gekeken naar restaurantjes. Nou, die waren er volop en onze keuze was direct gemaakt op een restaurant dat zich afficheerde als origineel Frans. Op de hotelkamer even gestrekt; Roos had last van haar rug. Zo tegen zevenen aan de maaltijd en die was verrukkelijk; we hebben heerlijk gegeten met een goed glas Médoc. En vervolgens geslapen als de bekende rozen!