26 januari 2016

Museum Nairac in Barneveld

Minutieus uit vezeltjes opgebouwd werk
Het is inmiddels bijna twee jaar geleden dat ik mij vast had voorgenomen om eens naar museum Nairac in Barneveld te gaan. Bij mijn wandeling over het Kootwijkerzand had ik op een informatiebord gezien dat er opgravingen waren gedaan van middeleeuwse nederzettingen en dat de overblijfselen in dat museum konden worden bezichtigd. Het was er (nog) niet van gekomen tot vandaag. Aanleiding was een speciale tentoonstelling aldaar waar ik naar het idee van Cyria heen ben geweest: "Animals in art" uit de collectie van het collectioneurs-echtpaar De Heus-Zomer. Enkele fraaie werken waaronder een minutieus van dunne vezels opgebouwd beeld van een pauw; prachtig om te zien.
Mijn belangstelling ging toch vooral uit naar die opgravingen en dat viel me niks tegen. Naast opgegraven artefacten ook een videopresentatie van het proces waarmee in die middeleeuwen ijzer gemaakt werd uit het aldaar voorkomende ertsen. Een geweldige klus om een klein stuk ijzer te bemachtigen. Op de Veluwe zijn nog veel sporen gevonden van die oude industriƫle activiteiten.
Wat mij ook nogal fascineerde was het voorkomen van mensen, rendierjagers zo'n 10.000 jaar geleden; de tijd dat hier op de Veluwe ook mammoeten en aanverwanten voorkwamen. Met verwondering moest ik constateren hoe ook in onze landen de aarde een telkens wisselende populatie van bewoners mag begroeten en onderwijl gewoon haar geofysische gang gaat met klimaatveranderingen als ijstijden, vulkanisme, overstromingen en noem maar op. Dat ging er door mij heen terwijl ik voor de vitrine stond te kijken.

Geen opmerkingen: