11 januari 2016

Bacalhao a Portuguesa

Ach, dat ouwe boek van Wina Born. Ooit kocht ik met Lien, toen we nog op de Overtoom woonden een eerste exemplaar van het boek:  "Beroemde gerechten uit de wereldkeuken". Het was in onze arme tijd; we woonden op een niet te verwarmen zolderkamer vier hoog op de Overtoom. Uit arrenmoede gingen we aan de wandel en stapten een Bruna boekwinkel binnen en kochten dit boekje. Lekker eten hielden we toen al van; uit die tijd herinner ik me een heerlijk gerecht van Lien: "kip in kruidige roomsaus"; zou ik ook wel weer eens willen proeven. We gingen dat boekwinkeltje vooral binnen om een beetje warm te worden.
Dat boekje is ons vanwege deze herinnering erg dierbaar geworden; uiteindelijk was dat het enige dat we echt allebei wilden hebben toen we gingen scheiden, de koffievlek die er op de Overtoom al in was gekomen ten spijt. Ik heb er uiteraard van afgezien. Tot mijn verbazing bleek niet veel later toen ik weer in een Bruna-achtig winkeltje kwam dat er een nieuwe uitgave van dit boek was verschenen en de geschiedenis herhaalde zich. Anneke en ik schreven er altijd in welke gerechten we hadden gegeten en ook dat exemplaar heb ik bij de scheiding achtergelaten. Maar ....... bij het doorlopen van de boeken uit het ouderlijk huis nadat beide ouders waren gestorven leverde een derde exemplaar op! nog met kleine aantekeningen van mijn vader erin. En uit dat boek heb ik dan nu eindelijk eens die Portugese stokvis bereid met die stokvis uit Bilbao zoals ik al in mijn Blog van gisteren aankondigde.
De stokvis 12 uur laten weken in water; af en toe verversen. Enkele uien in plakken gesneden, een prei in plakjes en flink wat knoflooktenen in groffe stukken lekker bakken met een ferme hoeveelheid olijfolie. Zodra de uien wat beginnen te kleuren een blik gepelde tomaten en wat water en dan een half uurtje laten pruttelen. Dan niet al te veel geschilde aardappelen in flinke dobbelstenen snijden en een uurtje mee laten pruttelen zodat alles gaar is. En het resultaat is toch lekker!
Als ik het zo in gedachten over de tong laat glijden denk ik dat wat varkensvlees er doorheen het gerecht nog lekkerder doet zijn. Misschien iets om eens te proberen; ik heb nog wat geweekte stokvis in de vriezer staan.

Geen opmerkingen: