23 december 2015

Wijnand Nuijen

Vandaag naar het Teylers Museum in Haarlem geweest. Roos was al eerder naar de TT met de winterschilderijen geweest en was enthousiast thuis gekomen. Het stond al op "mijn lijstje" en vanmiddag is het er dus van gekomen. Vooral Andreas Schelfhout was in die 19e eeuw een bekend schilder van winterlandschappen. Kennelijk deed hij dat nogal routineus zodat er gesproken werd over "Schelfhoutjes"; mooi maar niet erg verrassend. Wie ik wel erg verrassend vond was Wijnand Nuijen, een mij voordien onbekende naam die het vak overigens geleerd heeft van Andreas Schelfhout. Dat ik zijn naam niet kende is ook niet zo'n wonder want deze man heeft het niveau van een zeer grote belofte nooit kunnen ontstijgen; hij werd slechts 26 jaar oud. Het enige schilderij "Oude molen in de winter", dat op deze TT van hem hing loog er niet om. Niks gladde vrolijke gebeurtenis op een zonnige ijsvlakte, maar een molen in verval en mensen die in de barre winter hun spullen op een slede laadden vanwege een verhuizing en dat dan zeer sfeervol neergezet. Ik vond het indrukwekkend.

Geen opmerkingen: