11 december 2015

Het ware geloof

Lieve Sinterklaas. Dit is een bushalte maar mijn oma woont in het appartement hiernaast op
nummer 45. Wilt u daar de cadotjes brengen. Groeten van Emma.
Het was geen weer om de wandeling van Klarenbeek naar Wilp te maken om een bezoek aan mijn jagervriend te brengen; hij had nog een haas voor me! Het regende, akelig herfstweer dus voor het eerst met de buurtbus. Aangekomen op station Twello bekeek ik eens de dienstregeling van de verschillende buslijnen en het is niet te geloven, maar in het driehoekje tussen Zutphen, Deventer en Apeldoorn rijden vanuit Twello 5 verschillende buurtbusjes, waarvan 507 zelfs twee keer per uur. Je kunt van hieruit in het plaatsje Oene komen met slager Terweele, de beste slager van NL, met van Loo uit de Bilt als één na beste!
Eigenlijk had ik ingestoken op bus 507, maar 508 kwam eerder en ik maakte een praatje met de vrijwilliger/chauffeur. Hij kwam ook over het plaatsje waar ik moest zijn (zei hij) dus ik kon ook met hem meerijden. Intussen kwam 507 eraan en reed direct door; er stond verder ook niemand te wachten; ik was de enige passagier voor deze twee, vrijwel gelijktijdig vertrekkende buurtbussen. Ik had dus ook geen keuze meer. Onderweg kwamen we al direct aan de praat over de natuur, landbouw en de jacht. Voordat ik uitstapte hadden we al over tal van onderwerpen van gedachten gewisseld. De vrijwilliger/chauffeur vertelde mij dan ook dat hij dit vrijwilligerswerk toch vooral deed vanwege de gesprekken die hij met de passagiers kon voeren. Daar kan ik me best wel wat bij voorstellen.
Op de terugweg, met een volle rugzak met ingevroren lekkers kwam ik weer bij de halte en zag toen dat bus 508 daar helemaal niet stopte; kennelijk had de vriendelijke chauffeur een stukje voor me omgereden om maar een praatje te kunnen maken; leuk!
In het bushokje hing een roerend briefje, gericht aan Sinterklaas: "Dit is een bushokje, maar mijn oma woont in een appartement hier verderop. Wilt u daar de cadeautjes brengen Sinterklaas", ondertekend met Emma. Ze kon al goed schrijven; is dus vast al 8 jaar oud en is nog helemaal in "het ware geloof". Kostelijk, ik moest er zo om glimlachen daar in de regen en kou, wachtend op bus 507, terug naar station Twello.

Geen opmerkingen: