09 december 2015

De schilderijen van Landgraf Friedrich II

Als een schilderij van Willink ligt daar het kasteel van Kassel
met daarin het museum
Vanmorgen werden we om 8 uur wakker; lekker uitgeslapen na de zware tocht van gisteren. We hadden weer prima WiFi in ons Kasselse hotel en konden het natuurlijk niet laten om weer wat te spelen met de site van Flixbus, inmiddels door ons als "Flixen" gemunt. En tot ons grote genoegen en verbazing vonden we dat Hessisch Lichtenau direct met de Flixbus, vanuit Düsseldorf bereikbaar is. Inmiddels begin ik die site ook beter door te krijgen, dus dat wordt volop "Flixplezier".
Roos wilde naar het Werelderfgoed Wilhelmshöhe met het prachtige kasteel. En in dat kasteel is het museum gevestigd waar ik graag heen wilde en waar, zoals bleek de schilderijenverzameling van de Hessische Landgraf wordt tentoongesteld. Het park was mooi en het slot was imposant. Later zouden we nog lezen dat hier in 1870 keizer Napoleon II gevangen is gezet, een tragische noot in de Europese geschiedenis; een stomme oorlog zonder echte aanleiding die Frankrijk had verloren en waarbij het inmiddels verenigde Duitsland zo onverstandig was om Elzas Lotharingen bezet te houden, een aanleiding voor het "beledigde" Frankrijk om voldoende rancune te houden om WO I te doen plaatsvinden.
Maar daarvan was vandaag weinig te merken. Wij betraden het nauwelijks bezette museum en probeerden in de vrij korte tijd die ons restte tot het vertrek naar NL alle schilderijen en andere kunstvoorwerpen te bekijken. Er mocht niet gefotografeerd worden.
Op de bovenste étage bevonden zich de grote Nederlands/Vlaamse meesters, met name Rembrandt, Frans Hals, Rubens en vele anderen. Het portret van Saskia was een juweeltje en dat hing daar zomaar met zeker een klein tiental andere schilderijen van de grote meester.
En op de étage daaronder bevonden zich de "mindere goden" als Ruijsdaal en Jan Steen, Hondecoeter en Lastman, Saenredam en een aantal mij onbekende Vlaamse meesters. De Landgraf had zelf verstand van kunst en goede scouts zo te zien. En fantastisch dat die hele verzameling bij elkaar was gebleven en voor het publiek toegankelijk was gemaakt.
Impressionisten en later werk ontbraken, maar dat is logisch want de laatste Landgraf heeft voor die tijd al het veld moeten ruimen vermoed ik; toen was de Duitse eenheid al voor elkaar.
Op de onderste etage hing een enorme hoeveelheid werk van Cranach, knappe schilder uit de 16e eeuw, maar niet echt mijn goesting. Het werd ook tijd voor het vertrek. We hadden 'smorgens bij het verlaten van het Hotel een vrijkaart voor de tram gekregen; we reden daarom nog even door naar de Köningsplatz waar de Weihnachtsmarkt nog in volle gang was. Wat proviand ingeslagen voor de terugweg en de Flixbus opgezocht. Ging lekker vlot in het begin, maar al snel begon het fileleed zodat we op onze overstapplaats, Düsseldorf maar weinig tijd hadden om ons te vertreden. Toch nog een tweetal verrukkelijke biertjes gedronken bij een tentje dat we nu al tot onze vaste plek in Düsseldorf hebben uitgeroepen. Roos nam een bord Goulash met rijst. Onze overstapbus had ook vertraging maar liep dat redelijk in op de snelweg naar Amsterdam Sloterdijk, waarbij we Utrecht passeerden. Was wel mijlen op zeven om dan weer met de trein terug naar Utrecht en met de bus naar Bilthoven te reizen, maar ja, dat hadden we er wel voor over.
Thuis gekomen tas uitgepakt want anders had die de volgende ochtend bol gestaan van de dampen; vijf dagen lopen had het wandeloverhemd wel erg kruidig gemaakt. Nog een glaasje wijn en een stukje kaas van boer Dirk; over tweeën zocht ik de koets op. Was een fijne vakantie; de combi van het advies van Huib, weeronline en de Flixbus heeft ons dat bezorgd!